Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Napfogyatkozás '94

Napfogyatkozás '94

Áron  2010.07.05. 14:38

1994-es május elsején ragyogóan sütött a nap az olaszországi Imolában, ahol San Marino Nagydíját futotta a Forma-1-es mezőny. Ennek ellenére fagyos hangulat uralkodott a pálya környékén végig a verseny folyamán.

Ekkor még nem tudta pontosan senki, hogy itt a száguldó cirkusz elveszíti egyik legnagyobb pilótáját. De mi is történt ezen a hétvégén?

Csütörtök, 1994. április 28.

Sheraton Hotel, Padova - Ayrton Senna egy sajtótájékoztató keretében mutatja be új mountainbike kerékpárját, amelyet az olasz Carraro céggel közösen fejlesztettek. A fogadásra nem sok Forma-1-es újságíró ment el, de aki ott volt arra lett figyelmes, hogy Senna ideges, izgatott és nyúzott volt. Eközben a Williams boksz mélyén lázas munka folyt. A szemtanuk szerint az autó kormányművén dolgoztak, de a dolognak senki nem tulajdonított nagy jelentőséget és feledésbe merült.

Péntek, 1994. április 29.

Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola - Az első figyelmeztető jel: a brazil - akkor még zöldfülű - Rubens Barrichello a Variente Bassa-sikánba kicsit gyorsabban érkezett, későn fékezett és a rázókövek 200-as tempónál megdobták a Jordant, amely bombaként vágódott a gumibálák felett lévő majomfogó hálóba. Rubinho feje az esés közben nekicsapódott a kerítést tartó egyik fémoszlopnak, de szerencsére csak az orrcsontja és a karja tört el a versenyzőnek. Ayrton Senna a Medical Centerben felkereste honfitársát, majd miután folytatódott az edzés fél másodperccel javította meg saját köridejét. Az edzés utáni interjúk során megemlítette az imolai pálya állapotát, amely "biztonsági szempontból nincs rendben. Persze nem ez az egyetlen ilyen pálya." - mondta a dél-amerikai világbajnok. A riporter megkérdezte Ayrtont, hogy a pilóták miért nem emelik fel a hangjukat, ha ez így van. "Én maradtam az egyetlen világbajnok a mezőnyben, és elég sokszor megégettem már a nyelvem az idők folyamán. Megtanultam, hogy jobb, ha az ember nem hajol ki túlságosan az ablakon." - válaszolta Senna.

Szombat, 1994. április 30.

Ayrton Senna / Williams (1994)Az időmérő edzésen megtörtént a baj. Roland Ratzenberger nagy sebességgel csapódott a falba. A tévéfelvételek tanúsága szerint a Simtek-Ford első szárnyának levált egy darabja és az autó nagy sebességgel vágódott a betonfalba. (Az utolsó mérés szerint Ratzenberger a Villeneuve-hajlatban 314,9 km/h-val haladt.) A roncs a Tosa kanyarig sodródott az aszfalton, amelyből az osztrák pilóta feje természetes ellenes módon lógott ki. Aki látta a baleset képeit kétsége nem marad arról, hogy Ratzenbergernek nem volt esélye az életben maradásra.

Ennek ellenére, amikor Sid Watkins professzor a helyszínre ért, az orvosok lázasan sürögtek-forogtak a versenyző körül. Szívmasszást alkalmaztak, de mivel az osztrák nyakcsigolyája eltört ez már nem segíthetett rajta. Hét perc elteltével a már halott versenyzőt helikopteren vitték a bolognai Ospedale Maggiore klinikára. Az imolai pálya szóvivője a sajtószobában mondta el a baleset részleteit, majd nem felejtette el hozzátenni a jól bevált szöveget: "kisebb baleset történt, a versenyző már úton van a korházba, nincs komolyabb baj, az edzés hamarosan folytatódik". Miért kellett hazudni, hiszen Roland Ratzenberger már halott volt, amikor elszállították? Az ok egyszerű volt: ha a helyszínen állapították volna meg a halál beálltát, az olasz törvények értelmében le kellett volna állítani a versenyt. Az időmérő folyatódott, de Senna, Damon Hill, valamint a Sauber és a Benetton pilótái már nem mentek ki a pályára.

Közben Ayrton Senna saját szakállára vizsgálódni kezdett. Először rávette az egyik pályabírót, hogy vigye ki a baleset helyszínére (ezért később az FIA vaskos bírsággal büntette), majd Bolognába ment, hogy megtudja mi van Ratzenbergerrel. A kórházba nem akarták beengedni, ezért átmászott a kerítésen. Itt találkozott Sid Watkins-szal, a Forma-1 orvosával akitől megtudta, hogy a Simtek versenyzőjén már nem lehetett segíteni. Doktor Watkins a "Triumph and Tragedy in Formula 1" című könyvében így emlékszik vissza az utolsó beszélgetésére Ayrtonnal: "Miért nem hagyod abba a versenyzést? Mit akarsz még elérni? Háromszor voltál világbajnok. Te vagy a leggyorsabb versenyző. Hagyd abba és menj el horgászni! Nem érdemes kockáztatni." Senna ezt válaszolta: "Sid vannak dolgok, amelyre nem lehetünk befolyással. Nem tudom abbahagyni, nekem versenyeznem kell." Nemcsak Sid Watkinsnak volt rossz előérzete, Senna maga is nyugtalan volt. Barátnőjével, Adriane Galisteu szombat esete beszélt telefonon, aki később elmondta, hogy Ayrton nagyon gondterhelt volt és bevallotta, hogy legszívesebben el sem indulna a versenyen.

Vasárnap, 1994. május 1.

Ayron Senna emlékezés (1994)Amikor reggel Senna megérkezett a pályára még mindig nem nyugodott meg teljesen, látszott rajta, hogy a fejében a pénteki és szombati baleset járt. Senna a bemelegítő tréning végén az autóból köszöntötte Alain Prostot, aki a Williams csapat vendége volt a hétvégén. "Helló barátom, hiányzol ám!" - csengtek a szavai a rádióban. Az edzés után a két nagy ellenfél, elfelejtve a sok egymás ellen elkövetett sérelmet, együtt reggelizett. A versenyen a rajtot Senna kapta el a legjobban, de alig tettek meg néhány száz métert, a hátsó sorokban elszabadult a pokol. Az ötödik helyről rajtoló JJ Lehto a rajtrácson ragadt és Pedro Lamy, aki jóval hátrébbról indult, későn vette észre. A Lotus 200-as tempóval vágódott bele Lehto álló autójába. Az alkatrészek szanaszét repültek és a lelátón kilenc nézőt megsebesítettek. A futamot nem állították le, pedig a versenybíróságnak nyomós oka lett volna rá. Inkább az egyszerűbb megoldást választották és beküldték a biztonsági autót a pályára. A safety car kiválása után - a hatodik körben - Senna pillanatok alatt 0,6 másodperces előnyre tett szert a második helyen autózó Schumacherrel szemben. A brazil világbajnok áthaladt a célvonalon és megkezdte a hetedik, mint később kiderült utolsó körét. A célegyenes utáni gyors Tamburello íven a kék-fehér Williams-Renault hirtelen letért az ideális ívről és 300 km/h-s sebességgel a pályát szegélyező betonfal felé közeledett. Sennának az utolsó pillanatban még sikerült körülbelül 200-as sebességre lelassítani az autóját, de a balesetet már nem tudta elkerülni. A Williams bombaként vágódott a falba és több pördülést követően a kavicságyban landolt. Az orvosok miután kiemelték a brazil világbajnokot a roncsokból azonnal látták, hogy Ayrton komoly fejsérüléseket szenvedett. A leszakadt jobb első kerékfelfüggesztés a sisakrostélyon keresztül a versenyző arcába fúródott. Mintegy 20 percig tartott mire elállították annyira a vérzést, hogy a versenyző szállítható állapotba került. Ayrtont öntudatlan állapotban a bolognai klinikára vitték, de már nem tudtak rajta segíteni. 18 óra 40 perckor az ügyeletes orvos Dr. Maria Teresa Fiandri hiábavalónak tartotta a további beavatkozásokat és leállítatta a Sennát életben tartó gépeket. Közben a verseny 45 perces megszakítás után folytatódott, Michael Schumachert inttették le elsőnek mögötte Nicola Larini és Mika Häkkinen ért célba. Senna autójának roncsát az olasz rendőrség azonnal lefoglalta. Amikor először átvizsgálták az autót Senna ülése mellett egy osztrák zászlót találtak. Mint később kiderült Ayrton a brazil zászló helyett ezzel akart integetni a győzelem után, Roland Ratzenberger emlékére...

A vitatott kormányrúd

Ayrton a rajtrácson (1994)A baleset okáról azonnal találgatások keltek szárnyra. Főként, amikor kiderült, hogy a Williams csapat változtatásokat végzett a kormányrúdon, mivel a brazil pilóta arra panaszkodott, hogy a keze kormányzás közben állandóan nekiütődik a cockpit oldalának. Azért, hogy a kormányrudat lejjebb engedjék egy 20 centiméteres szakaszon az egyébként 22 milliméter átmérőjű csövet egy 18 milliméteressel egészítették ki. Az egyik feltételezés szerint a kormányrúd a Tamburello kanyarban eltört és Senna emiatt nem tudott bekanyarodni. Ennek a feltételezésnek látszanak ellentmondani a Williams csapat által nyilvánosságra hozott telemetrikus adatok, amelyek tanúsága szerint az ütközés pillanatáig mérhető volt a Senna által a kormánykerékre kifejtett forgatónyomaték.

A Tamburello kanyar akkoriban nem volt túl bonyolult ív, ennek ellenére korábban Nelson Piquet (1987) és Gerhad Berger (1989) is nagyot esett itt. Az osztrák versenyző majdnem az életét is vesztette, amikor máglyává vált a Ferrarija. Senna esetében az okozhatta a problémát, hogy a rajtbaleset után öt körön keresztül versenybíróság Opel Vectrája mögött vánszorgott a mezőny. A lassú tempó miatt a gumik lehűltek, az abroncsok nyomása lecsökkent. A szakértők szerint ez utóbbi okozhatta Senna balesetét. A csökkenő nyomás miatt lejjebb került Williams alvázmagassága is és a Tamburello hepehupás aszfaltján megdobódva hirtelen megszűnt a leszorító erő. (Egy évvel korábban az aktív kerékfelfüggesztés kiküszöbölte volna a problémát, mert a kocsitest állandóan 6 centiméteres magasságban feküdt az úton és a kocsi test alatt nagy sebességgel áramló levegő az aszfaltra szívta a kocsit. 94-től viszont nem volt aktív felfüggesztés és az alvázmagasság megváltozása a leszorító erő hirtelen megszűnését okozta, ilyenkor pedig a pilóta már nem volt képes megfelelően reagálni. Az év elején ezt történt Jean Alesi és JJ Lehto baleseténél is. Mindkét esetben a csodával határos módon nem történt komolyabb baj.) Itt már Senna sem volt képes semmit csinálni, a baleset elkerülhetetlenné vált. Ayrton rálépett még a fékre, kicsit lassult az autó, de már késő volt, a kavicságyra évre nem fogott tovább a fék. Ez utóbbi teóriát erősíti meg Michael Schumacher beszámolója is, aki Senna mögött haladt. A német pilóta elmondása szerint a Williams rendkívül nyugtalanul feküdt az úton, az autó alja többször hozzáért az aszfalthoz, amely aprókat dobott rajta

Hogy pontosan mi történt máig nem tisztázódott és valószínűleg soha nem is fog. Az egyetlen, aki tudhatta, már elment az élő sorából. Legendává vált csakúgy, mint Alberto Ascari, Jochen Rindt vagy Jim Clark. Halála viszont gyökeresen megváltoztatta Forma-1-et. Az imolai balesetek után a Forma-1 jövője került veszélybe, amit csak radikális szabálymódosításokkal, a biztonsági intézkedések előtérbe helyezésével sikerült Max Mosley-nak és az FIA-nak megakadályozni.

 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal