Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Születésnapos világbajnok - Ma lenne 75 éves a szerény őstehetség, Jim Clark

Születésnapos világbajnok - Ma lenne 75 éves a szerény őstehetség, Jim Clark

Áron  2009.03.04. 17:13

A szakértők és a szurkolók idősebb generációja egyetért abban, hogy Jim Clark minden idők egyik legjobb és legtehetségesebb Forma-1-es pilótája volt, aki fénykorában sem vett fel sztárallűröket, mindvégig megmaradt egyszerű, szerethető hétköznapi embernek, akit mégis, vagy talán éppen emiatt számtalan későbbi klasszis választott példaképéül.

A skótok bajnoka remekül kamatoztatta istenadta tehetségét, kíméletes és precíz vezetési stílusával minden autót hamar megzabolázott, amibe csak beleült.

A Forma-1-ben két világbajnoki címet és 25 futamgyőzelmet ünnepelhetett, ráadásul mindet a Lotus színeiben, ugyanis más istállónál nem szerepelt a királykategóriában. Sokan hibáztatták is emiatt, szerintük a kellő pillanatban el kellett volna hagyni az istállót, melynek csapatfőnökével mély barátságot ápolt.

Morbidnak tűnik, de talán éppen ez a barátság vezetett odáig, hogy Jim Clark ma már nincs az élők sorában. Ugyanis A Lotus-főnök Colin Chapman kérésére vett részt a hockenheimi Forma-2-es versenyen, amely végül Clark utolsó fellépése lett.

Traktorral kezdte

A Clark família Skóciában, az angol határhoz közeli Kilmany-ben lévő farmon éldegélt. A juhtenyésztésből élő család már hattagú volt, amikor 1934. március 4-én végre megszültetett a trónörökös, az ifjabbik James Clark. A kis Jim négy nővére között nőtt fel, és bár eleinte semmi sem utalt rá, hogy a farmer csemetéjéből világhírű autóversenyző lesz, a sors mégis úgy hozta.

A farm, ahol felnőtt, persze örökre Jim szívéhez nőtt, és amikor már javában versenyzett, amikor csak tehette, mindig visszatért a csendes tanyára.

Jim néhány magazinból értesült róla, hogy egyáltalán léteznek autóversenyek, de tizenegykét évesen még nem igazán kötötte le mindez. A közeli Edinburgh-ba járt iskolába, ahol krikettezett és jéghokizott, és a leírások szerint utóbbiban kifejezetten ügyes volt. Persze az autóvezetés élményét is hamar megtapasztalta, a családi járgányt kötötte el néhányszor, de apja traktorjával is sokat gyakorolt. 17 évesen szerezte meg a jogosítványát, és szintén 1953-ban fejezte be tanulmányait, innentől kezdve teljes munkaidőben apjának segített a farmon.

Állandóan mosolygott
A nagy áttörés - már az autóversenyzés terén - cimborájának, Andrew Cowannak köszönhető, aki indult néhány helyi rali-versenyen, és Jim néha beugrott neki navigálni. Mikor aztán az ifjabbik Clark bal egyben is kipróbálhatta magát, végérvényesen eldőlt minden, ekkor már pontosan tudta, ő is versenyezni akar. A szülők természetesen nem voltak elragadtatva ettől, de ahogyan az lenni szokott, az összes "elterelő hadműveletük" kudarcba fulladt. A barát persze éppen a versenyzésre bíztatta az eleinte azért kissé vonakodó Jimet, aki végül - szerencsére - beadta a derekát, és villámgyorsan bebizonyosodott, ez a fiú bizony a száguldásra született.

A kisebb környékbeli versenyeken nem volt ellenfele, de természetesen Clark sem akart élete végéig helyi menő maradni. Első országos futamára 1958-ban nevezett be, egy privát csapat Jaguarját vezethette, és - mint a mesékben - rögtön nyert is. Ebben az évben egyes források szerint összesen 33 futamon állt rajthoz, és húsz alkalommal őt intették le elsőként. Első bajnoki trófeáját a Scottish Speed Championshipben nyerte.

Az idény vége felé az egyik versenyen Clark a szerényebb képességű autójával megszorongatta a Lotus Elite-ben ülő riválisát, ez pedig éppen elég volt ahhoz, hogy a már akkor is jó hírű csapat első embere, Colin Chapman felfigyeljen rá.

Chapmannek jó szeme volt a tehetségek kiválasztásához, Clark "kiszúrása" is ezt igazolja. Jim remek teljesítményével kiérdemelt egy helyet a Lotus Formula Junior szériában, ahol átgázolt a mezőnyön, így nem volt meglepő, hogy 1960-ban már a Forma-1-be is belekóstolhatott, természetesen a Lotus színeiben.

Lotusszal kezdte, Lotusban fejezte be

Zandvoortban, a Holland Nagydíjon debütált Forma-1-ben az 1960-as szezon negyedik versenyén, ám itt még nem sikerült célba érnie. A következő fordulóban Belgiumban a sportág egyik legrémesebb hétvégéje várt a résztvevőkre. A verseny elején Chris Bistow törte össze Cooperét, Jim pedig éppen csak ki tudta kerülni a pályán fekvő élettelen testet. Nem sokkal később Clark csapattársa, Alan Stacey amortizálta le a másik Lotust, mivel az arcába repült egy madár. Mondani sem kell, ő sem élte túl a borulást. Jim Clark később bevallotta, nem sok hiányzott hozzá, hogy a belgiumi események hatására örökre hátat fordítson a versenyzésnek...

Első szezonja ettől függetlenül - pusztán az eredményeket tekintve - jól sikerült, összesen hat versenyen állt rajthoz és 8 ponttal az összetett táblázat tizedik helyén végzett, Portugáliában pedig harmadik lett, vagyis megszerezte első F1-es dobogós helyezését.

Már ekkor ismert volt azon tulajdonságáról, hogy rendkívüli módon tudta kímélni a technikát, ami az akkori időkben roppant kifizetődő volt, hiszen akkoriban például még nem volt futam alatti kerékcsere, és a pilótának az üzemanyagot is be kellett osztani az egész versenyre. Jim ezeket mesterien oldotta meg.


Az 1961-es monzai tragédia képei



Az 1961-es idényben már mind a nyolc futamon rajthoz állt Lotusával, de jelentősen nem sikerült előrelépnie, két harmadik helyezést azért begyűjtött, 11 pontja pedig a hetedik helyhez volt elég az év végi tabellán. Az utolsó előtti futam azonban ismét horrorisztikusan alakult. Jim az Olasz Nagydíjon összeütközött Wolfgang von Trips Ferrarijával, aki emiatt a nézők közé hajtott, a pilóta és 14 szurkoló a pálya mellett lelte halálát. Bár Clark ártalmatlan volt, a történtek hatására ismét a visszavonulás gondolata foglalkoztatta.

Colin Chapmannek jelentős szerepe volt abban, hogy Clark végül mégis a folytatás mellett döntött. A következő évek számtalan sikert tartogatta az egykori farmergyerek számára, akinek zseniális tudásához végre a Lotus is fel tudott nőni. 1962-ben végig harcban volt a bajnoki címért, de a későbbi nagy ellenfél, Graham Hill nyert az idényzárón Dél-Afrikában, Jim pedig műszaki hiba miatt be sem tudta fejezni a futamot, így Hill fölényesen bajnok lett.

Az angol-skót párharc (vagy ha úgy tetszik, brit belharc) 1963-ban is folytatódott, ám ekkor Jim Clarknak és a Lotusnak nem volt ellenfele. Az év a címvédő számára remekül indult, hiszen Monacóban nyerni tudott, miközben Clark kiesett a hercegségben. Innentől kezdve viszont írásunk főszereplője bámulatos sorozatba kezdett: a hátralévő kilenc futamból hetet megnyert, de a maradék kettőt is a dobogón fejezte be. Ezzel párhuzamosan Hill és a többiek is csetlettek-botlottak, így a 29 éves Jim Clark óriási fölénnyel életében először bajnok lett a Forma-1-ben.

A nagy riválisok: Clark (elöl) és Graham Hill



Címvédőként az ötödik fordulóig minden szépnek és jónak tűnt, hiszen három győzelemmel és egy negyedik hellyel magabiztosan vezette a pontversenyt, de a technika ismét kibabrált vele, a soron következő négy helyszín, a Nürburgring, Zeltweg, Monza és Watkins Glen nulla pontot hozott neki, ezzel pedig elszálltak az esélyei az újabb világraszóló sikerre. A szezonzáró futamon is mindössze két egységgel növelte addigi pontjai számát, és talán egyedül az vigasztalhatta, hogy nem Hill, hanem John Surtees lett a bajnok. A sorminta azonban 1965-ben is folytatódott, vagyis miután egyik évben lemaradt a bajnoki címről, utána rögtön bajnok lett. Valójában ez a győzelem is egy sétagalopp volt, Clark az első hét futamból hatot megnyert. A mérlege már csak azért sem lehetett makulátlan, mert a második fordulóban nem állt rajthoz a Monacói Nagydíjon. Helyette ugyanis Amerikába utazott az Indy 500-as futamra, amit leginkább az amerikai pilóták bántak, hiszen Jim pofátlan vendégnek bizonyult, a második helyről rajtolva megnyerte a rangos versenyt.

Az indianapolisi kirándulás után tehát visszatért a Forma-1-be, de ott sem Hill, sem az újonc skót, Jackie Stewart nem bírt vele, a már említett széria végén Clark kétszeres világbajnokká vált.

1966-ban új szabályokat vezettek be, amelyekhez a Lotus csak nagy késéssel tudott alkalmazkodni, Clark pedig lényegében már a szezon előtt elkönyvelhette magában, hogy ez nem az ő éve lesz.

A következő idényben a nagy rivális, Graham Hill is csatlakozott a Lotushoz, és bár a két klasszis jó viszonyban volt egymással, természetesen presztízsharcot vívtak. Ezt az ütközetet fölényesen Clark nyerte, hiszen kis híján háromszor annyi pontot termelt az 1967-es szezonban, mint a mindössze három futamon célba érő Hill. Jim azonban ezzel még sokra nem ment, ugyanis a még mindig betegeskedő Lotusával nem vehette fel a versenyt a Brabham duójával.

Sajnálatos módon ez az idény volt az utolsó teljes szezonja a Forma-1-ben, pedig még ereje teljében volt és szép sikerek vártak volna rá, odafentről azonban más sorsot szántak neki - az onnan érkező rendelettel pedig még a legnagyobbak sem szegülhetnek szembe.

Nem is akart rajthoz állni...

Utolsó Forma-1-es futamán, Dél-Afrikában

1968 remekül kezdődött a skót bajnok számára, Dél-Afrikában csapattársa, Graham Hill előtt nyerni tudott, de a pole pozíció és a leggyorsabb kör is az övé lett. Mindez remek előjel volt, de azóta már jól tudjuk, ez a klasszikus mesterhármas volt az utolsó, amit hátrahagyott a Forma-1-ben. Illetve még egy rekord: 25 futamgyőzelmével a sportág addig történelmének legeredményesebb versenyzője lett.

A januári kyalami-i verseny után májusban rendezték a következő F1-es nagydíjat Spanyolországban, ám ott már Jim Clark nélkül sorakozott fel a mezőny a rajtrácsra. A többhónapos szünetben ugyanis a brit természetesen nem tétlenkedett, ahogyan az akkoriban teljesen hétköznapi volt, csapatát más szériákban is képviselte.

Valójában ott sem kellett volna lennie Hockenheimben, hiszen Brands Hatchbe készült egy sportautó-versenyre. Barátja és egyben főnöke, Colin Chapman kérésére azonban mégis bevállalta a németországi Forma-2-es versenyt.

"Az autónak alig van tapadása, ne várjatok tőlem sokat"- hangoztatta Jim a szerelőinek a végzetes F2-es futam rajtja előtt. A verseny napján esett az eső, hideg volt, a látási viszonyokat pedig a köd rontotta. Clark a hetedik helyről rajtolt, de egy pozíciót visszacsúszott, ám bármennyire is nem fűlött a foga, ehhez az egészhez, mindent beleadott és megpróbált feljebb kapaszkodni. A negyedik körben a pálya egyik legveszélyesebb pontján, ahol az akkori autók is elérték a 250 kilométer per órás sebességet, lesodródott az aszfaltról, és lassulás nélkül az erdőbe rohant. Az autó egy fának ütközve kettészakadt, a 34 éves Jim Clarknak esélye sem volt a túlélésre, azonnal szörnyethalt.


Clark utolsó versenye



"Mindannyian ugyanarra gondoltunk: ha ez Jimmel megtörténhetett, akkor nekünk, többieknek milyen esélyeink vannak a túlélésre"- fakadt ki az egyik F1-es kolléga, Chris Amon nem sokkal Clark halála után.

Az már örök rejtély marad, hogy mi okozta a tragédiát, egyesek motorhibáról, mások defektről beszéltek. Az egyik leghitelesebb forrás, Dave Simms, a Lotus mérnöke - aki utoljára szót váltott Jimmel a rajt előtt - a jobb hátsó kerék defektjét nevezte meg kiváltó okként.

A tragédia után napvilágot láttak olyan mendemondák, hogy Clark ekkoriban már a visszavonulást fontolgatta és arra készült, hogy egy farmra költözik Skóciában. Később kedvese, Sally Stokes azt is nyilvánosságra hozta, hogy az esküvőt is tervezgették, mindez pedig még szörnyűbbé tette a bajnok halálát.

Mint később kiderült, sajnos ez csak a kezdte volt egy szörnyű évnek. A Clark által üresen hagyott Lotus volánját Mike Spence vette át a Forma-1-ben, de pontosan egy hónappal Jim tragédiája után, május 7-én Indianapolisban ő is az életét vesztette egy edzésen.

Ezzel nem volt vége a feketelistának, június 7-én Ludovico Scarfiotti egy Porsche volánjánál ülve egy hegyi versenyen brutális balesetet szenvedett és másnap a kórházban belehalt sérüléseibe. Jo Schlessernek a július 7-i Francia Nagydíj jelentette a végállomást. 1968-ban tehát a Forma-1 négy pilótáját is elvesztette, ráadásul a sors különös fintoraként mindannyian hetedikén távoztak az élők sorából...

Még napjainkban is több emlékversenyt rendeznek a tiszteletére



Népszerűségéről és megítéléséről mindent elmond az a tény, hogy az F1Racing magazin olvasói egy tavalyi szavazáson minden idők ötödik legjobb pilótájának szavazták meg, csak Senna, Schumacher, Fangio és Prost kapott nála több szavazatot, a britek közt viszont ő lett az első.

 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal