Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Ross Brawn, a modernkori királycsináló a Forma-1-ben

Ross Brawn, a modernkori királycsináló a Forma-1-ben

Áron  2009.11.13. 16:52

Bár nem Ross Brawn vezette az autót és nem ő nyerte sorra a versenyeket, és még csak nem is ő tervezte azt a négykerekűt, amivel Jenson Button idén bajnok lett a Forma-1-ben, mégis ő a legfőbb letéteményese a Brawn GP idei hihetetlen sikereinek. A szuperagyként is emlegetett szakember korábban a Benettonnal és a Ferrarival is csúcsra ért.

Akkor is óriási dolog, amit Ross Brawn idén véghezvitt, ha tudjuk, hogy a Honda vastagon benne van ezekben az eredményekben. Ha a japánok maradnak a Forma-1-ben, talán akkor is Button lett volna a legfőbb üldözött, hiszen a teljes 2008-as idényt annak szentelték, hogy már a 2009-es modellt építgették.

A Honda kivonulásával a csőd szélére sodródó csapat egyértelműen Ross Brawnnak köszönhette azt, hogy túlélte a telet, hiszen több milliárdos üzletemberrel szemben ő a válság kellős közepén is a nyakába vette a csapatot. Az idei év eseményeinek apropóján érdemes áttekinteni a brit csapattulajdonos már eddig is roppant sikeres pályafutását.

A kezdetek: atomenergia és marógép

Ross Brawn 1954. november 23-án Manchesterben született. A readingi iskolában pallérozódó Ross igen fiatalon, a 70-es évek elején már gyakornok volt az Egyesült Királyság Atomenergia Hatóságánál (UKAEA) Harwellben, ám már akkor is a szenvedélye volt az autóversenyzés, így szép lassan átkanyarodott a versenypályákra.

1976-ban rögtön a Forma-1-ben kezdett, a Williams istállónál marógépen dolgozott, majd a March-nál a Forma-3-as istállóhoz került szerelőnek. Frank Williams 1978-tól már saját F1-es csapatánál alkalmazta ugyanebben a pozícióban, de hamar kiderült, hogy Brawn sokkal többre hivatott. Következő évben már kutatási és fejlesztési menedzser volt, majd átkerült az aerodinamikai részleghez a csapat szélcsatornájába, ahol öt szezont húzott le.

Brawn ekkor úgy érezte, a Williamsnél már nem léphet feljebb a ranglétrán, ezért 1984-ben a szintén F1-es Force csapathoz szerződött, ahol az aerodinamikai részleget vezethette két éven keresztül. Ezután az amerikai tőkének köszönhetően stabil kiscsapatként működő Arrowsnál főmérnökként folytatta, ahol már a sikerek sem kerülték el: az általa tervezett A10-es modell továbbfejlesztett változatával, az A10B-vel az istálló 1988-ban 23 pontot gyűjtve megszerezte a konstruktőri bajnokság negyedik helyét.

Igazi áttörés a Benettonnal

Erre az eredményre figyelt fel Tom Walkinshaw, aki azonnal csapatához, a TWR-hez (Tom Walkinshaw Racing) csábította. Azzal, hogy Brawn elfogadta a skót ajánlatát, ideiglenesen kikerült a Forma-1 vérkeringéséből, a Jaguarnak kellett versenyautót terveznie. Ez sem okozott neki különösebb problémát, sőt, XJR-14 típusú négykerekűje igazi világverő gépezet lett, 1991-ben a TWR sportautó-világbajnok lett ezzel a modellel.

Forma-1-en kívüli tevékenysége ezzel véget is ért. Walkinshaw 1991 nyarán ugyanis bevásárolta magát az F1-es Benettonhoz, és bolond lett volna nem magával vinni a roppant tehetséges Ross Brawnt. Az egyre nagyobb hírnevet szerző brit mérnök ekkor technikai igazgatóként is bizonyíthatott. Innentől kezdve már nem elsősorban tervezett (ezt a feladatot Rory Byrne látta el), hanem koordinálta és ellenőrizte az istálló technikai részlegének munkáját. Hogy ezt is milyen remekül tette három világbajnoki cím bizonyítja: 1994-ben és 1995-ben a Benetton pilótáját, Michael Schumachert koronázták bajnokká, a címvédés évében pedig a csapat is a tabella élén végzett.

Páratlan hegemónia a Ferrarival
 

Hogy a Ferrarinál is mennyire kulcsszerep hárult rá, azt jól példázza egy eset 2002-ből. Brawn hátfájdalmai miatt nem tudott elutazni a csapattal az egyik versenyre, de a modern technikának köszönhetően a technikusok megoldották, hogy Angliából is vezényelni tudjon, így ha virtuálisan is, de ő irányította a csapatot.

1996 decemberében Schumacherrel és Byrne-nel együtt Maranellóba tette át székhelyét, ahol Jean Todt csapatfőnökkel kiegészülve az évek óta padlón lévő Ferrariból ismét világbajnok istállót faragott. Brawn az 1997-es szezontól kezdve technikai igazgató volt a vörösöknél, és az ő hathatós közreműködésének köszönhetően a Ferrari egyre feljebb lépett. A harmadik közös évben már megszületett az első bajnoki cím is, a konstruktőrök közt ők nyertek, igaz, a mclarenes Mika Häkkinen a pilóták közt még verhetetlennek bizonyult. 2000-ben azonban már a hőn áhított egyéni bajnoki trófea is visszakerült Maranellóba, és Schumacher mellett a csapat is a pontverseny élén zárta az évet. Azóta már jól tudjuk, kisebb-nagyobb mértékben dominálva ugyanezt a következő négy évben is megismételték.



A reflektorfényben mindvégig a pilóta, Michael Schumacher állt, ám a kiváló képességű német biztosan nem döntögethette volna sorra a rekordokat, ha a háttérben nem állnak mögötte olyan emberek, mint Todt vagy Brawn. A külföldi sajtóban gyakran szuperagyként vagy királycsinálóként emlegetett Brawn rá is szolgált ezekre a becenevekre. Óriási taktikai húzások, másodpercre, méterre lebontott taktikák fűződtek a nevéhez, amit Schumacher pontosan végre is hajtott, így a sikerek is jöttek. Persze az sem volt mellékes, hogy a Ross által irányított mérnöki gárda a 2000-es évek elején rendre verhetetlen autót épített Maranellóban. Brawn zsenialitására így is nem egyszer szükség volt, a brit szaki egy-egy váratlan húzással többször is szorult helyzetből húzta ki a csapatot. Általában remekül nyúlt bele a futamba, jól időzített taktikaváltoztatásai gyakran sikerre vezettek. Egyik legváratlanabb, ugyanakkor legzseniálisabb húzásának azt tartják, amikor 2004-ben a Francia Nagydíjon menet közben négy bokszkiállásra utasította Schumit, aki ennek köszönhetően megszerezhette az első helyet.




A páratlan sikerszéria a 2004-es szezonnal véget ért, Fernando Alonso és a Renault évei következtek. 2006-ban Schumacher visszavonult, és ezzel lezárult egy fejezet Maranellóban, főleg, hogy Ross Brawn is szabadságot vett ki. A technikai igazgatóként a Ferrarival hat konstruktőri és öt egyéni bajnoki címet szerző brit így már nem volt részese annak, hogy a csapat 2007-ben Kimi Räikkönennel az élen visszaszerzi helyét a csúcson.

A feltöltődés után kénytelen volt Brawn GP-t csinálni a Hondából
 

2008-ban az eredményeket látva biztosan nem volt ennyire jó kedve

A pihenő alatt Brawn végre sok időt tölthetett együtt feleségével, Jeannal és két lányával, Helennel és Amy-vel. Emellett kedvenc hobbijának hódolva a világ számtalan pontján horgászhatott. "A horgászás egy életre szóló szenvedély, de legutóbb tavaly júliusban volt módom pecázni, annyira elfoglalt vagyok. 2007-ben, amikor a szabadságomat töltöttem, a világ minden táján horgásztam. Ez olyan dolog volt, amit meg akartam tenni még az előtt, mielőtt túl öreg nem leszek. Jártam Oroszországban, Új-Zélandon, Mexikóban..."- beszélt szenvedélyéről még ez év áprilisában Brawn.

A visszatérésről közben egy percig sem tett le, és azt sem zárta ki, hogy a Ferrarinál lendül ismét munkába. Azonban mégis úgy alakult, hogy nem az olaszoknál tért vissza, hanem óriási kihívást vállalva a Forma-1-ben csak szédelgő Honda ajánlatát fogta el, 2007 novemberétől csapatfőnök lett Brackley-ben. A japánok nagy terveket szövögettek, ezért szabad kezet adtak Brawnnak, aki már többször bizonyította, hogy képes talpra állítani egy-egy társaságot, utóbbi két F1-es állomáshelyén pedig a világbajnoki címig meg sem állt.

A Hondával ezt már csak ezért sem tehette meg, mert a japán autógyár egy közös év után kivonult a sorozatból. A világgazdasági válság hatására a vezetőség úgy döntött, a költséges Forma-1-es projekt felszámolásával megtakarítanak néhány millió jent. Mindezt 2008 decemberében jelentették be, és ekkor hónapokon keresztül a bizonytalanság lett úrrá a brackley-i központú csapaton. A gárdát végül Ross Brawn vette át a Hondától, amely motorszállítóként sem volt hajlandó maradni. A japánok becsületére legyen mondva, hogy jelképes összeget kértek a csapatért, ráadásul a kasszában is hagytak néhány milliót. Brawn 2009 márciusában nemcsak megvette, de a nevére is vette az istállót, így alakult meg a Brawn GP. Ezzel lényegében egy újonc istálló született, még akkor is, ha tudjuk, az idei egyéni és konstruktőri bajnoki címet elhódító istálló a Honda alapjain nyugszik. A Hondának 2008-ban rendkívül gyenge autója volt, de Brawn Silverstone-ban zseniálisat húzott, és a szemerkélő esőben remek gumiválasztásának köszönhetően a harmadik helyig vezényelte korábbi ferraris munkatársát, Rubens Barrichellót.
 

Idén Brazíliában már a csapat vette a vállára Brawnt


2008 viszont így is ment a levesbe, és közben a csapat már gőzerővel 2009-re készült, amikor számtalan új szabályt vezettek be az F1-ben. Az idei győztes autót a Honda emberei tervezték, de ugyanaz a brigád már Brawn GP néven aratta le a babérokat. A kasztni alatt nem a japánok motorja duruzsolt, hanem a Mercedes nyolchengerese, de ezt leszámítva a BGP 001-es modell valójában egy Honda. Ez persze mit sem von el Brawn érdemeiből, aki már a szezon előtt megvillantotta agyafúrtságát. Rajtuk kívül csak a Toyota és a Williams kezdte a szezon az úgynevezett duplafedeles diffúzorral, a többiek nem használták ki a szabályok adta kiskapukat, ők menet közben vetették be ezt a fajta padlólemez-végződést. A kiváló konstrukcióval Jenson Button ez első hét forduló alatt hat futamgyőzelmet szerzett, és ezzel mindjárt az elején meg is alapozta bajnoki címét, amit a gyengébb második félév ellenére is meg tudott szerezni.
 

A Honda nem bánta meg a kilépést
A Brawn GP idei szárnyalását látva azt gondolhatnánk, hogy a Forma-1-es projekt felszámolásáról döntő japánok már régen harakirit követtek el, azonban nem így van: "Nem bántuk meg. Kivonulásunk után láttuk, milyen remekül teljesít a csapatunk, és erre büszkék vagyunk, mert az a rengeteg munka és energia vezetett ehhez az eredményhez, amit a távozásunk előtt belefektettünk. (...) Szeretjük a Forma-1-et, ami azonban ennél is fontosabb, hogy gondolnunk kellett a vállalatunkra is. A világgazdasági válság következtében alkalmazkodnunk kell a megváltozott környezethez, ami azt jelenti, hogy új technológiákat kell kifejlesztenünk. Ez volt az elsődleges. A sok tízmillió jent, amit korábban a Forma-1-es projektre költöttünk, a környezetvédelmi beruházásokba fektettük"- mondta Ito Takanobu, a Honda elnök-vezérigazgatója Ross Brawnék bajnoki címei után.


A csapat jövője biztonságban van, annak ellenére is, hogy idén futamról futamra át kellett matricázniuk az autókat, hiszen a szponzorok jöttek-mentek, de a Virgint leszámítva hosszabb távon egyikük sem maradt. Világbajnokként dúskálhatnak az ajánlatokban, és az sem kizárt, hogy a Mercedes részesedést vásárol Ross Brawn csapatában, amely a németek érkezésével - akár úgy is, mint gyári csapat - huzamosabb ideig megragadhat a Forma-1 élmezőnyében. Szinte biztosak lehetünk benne, hogy Brawn a Mercedesszel is bajnok lesz (idén motorszállítói minőségében végül is már az volt), hiszen láthattuk, ő valóban egy királycsináló!



Ross Brawn pályafutásának legfontosabb állomásai:

1971 Gyakornok az Egyesült Királyság Atomenergia Hatóságánál (UKAEA)
1976 Marógép-kezelő, Williams
1977 Szerelő, March Engineering
1978 Szerelő, Williams
1979 Kutatási és fejlesztési menedzser és aerodinamikai mérnök, Williams
1984 Aerodinamikai vezető, Force
1986 Főtervező, Arrows
1989 Technikai igazgató, TWR / Jaguar Racing
1991 Technikai igazgató, Benetton
1997-2006 Technikai igazgató, Ferrari
2008 Csapatfőnök, Honda F1 Racing Team
2009-től Csapatfőnök, Brawn GP
 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal