Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Születésnapos bajnok - Alan Jones többre volt hivatott

Születésnapos bajnok - Alan Jones többre volt hivatott

Áron  2009.11.04. 22:03

Sir Frank Williams csapatának első, az ausztrál nemzetnek második és egyelőre utolsó Forma-1-es világbajnoka ma ünnepli 63. születésnapját. Alan Jones, becenevén, AJ 1980-ban hosszú és küzdelmes évek elteltével ért fel a csúcsra, a duplázás azonban a csapattársával folytatott ádáz küzdelem miatt elmaradt.

Teljes nevén Alan Stanley Jones 1946. november 2-án született az Ausztrál Nagydíjnak napjainkban is otthont adó Melbourne városában. Nem kellett üveggömbös jóshoz fordulniuk szüleinek, hogy megtudják, mit takargat fiúk számára a jövő. Stan Jones ugyanis autóversenyző volt, így fia versenygépek között nőtt fel.

Habár Stan Jones nem szakadt el Ausztráliától, otthon nyert néhány versenyt, a vasakaratú és gyakran nyers megnyilatkozású Alan azonban nem elégedett meg a hazai szinttel. 1967-ben Európába indult, hogy felépítse autóversenyzői karrierjét.

Alan az édesapja Holden kereskedésében dolgozott a középiskola befejezése helyett, és nem mellesleg egy Mini volánja mögött bontogatta közben a szárnyait, míg Stan át nem ruházta rá régi Cooperét. A későbbiekben azonban nem tudta tovább támogatni fiát, akinél elérkezett az idő, hogy a saját lábára álljon. Húszévesen célba vette az öreg kontinenst.

Hihetetlenül erős, egymáshoz viszonyított teljesítményükben és képességeikben kiegyensúlyozott, versenyképes pilóták között találta magát az 1980-as évek környékén, amikor karrierje csúcsához ért. Olyanokkal kellett megküzdenie, mint Carlos Reutemann, Mario Andretti, Jody Scheckter, Niki Lauda, Nelson Piquet. Akkoriban ritkaságszámba ment, hogy valaki (az osztrákot és a brazilt kivéve) egy világbajnoki címnél többet tudjon nyerni.
 

Tudták róla?!
- Nem a most nyolc éves ikrek Alan egyedüli gyermekei, 1990-ben született egy Camilla nevű lánya, adoptált fia, a 30 éves Christian pedig már több autósportban is kipróbálta magát…
- első feleségével főbérlőként szobákat adtak ki és használt kocsikat adtak el, ebből próbálták fedezni kiadásaikat, mielőtt beindult Alan Forma-1-es karrierje…
- Ausztráliát eddig összesen 17 pilóta képviselte az F1-ben, az általuk összehozott 28 dobogós helyezésből Jones 12-t szerzett…
- versenyhétvégéken mindig piros színű alsót viselt, hogy a szerencse vele legyen…
- előfordult régebben, hogy politikailag nem volt teljesen korrekt, a franciákat például rendszeresen békáknak titulálta, a nőkről pedig úgy vélte, a konyhában a helyük.

Nehézkesen indult…

Jonesnak 1973-ig kellett várnia az első valamit jelentő eredményére, amikor egy F3-as autóval végre feliratkozott a széria pontszerzői közé. Ekkor érkezett meg az ő mecénása Harry Stiller személyében, aki mindent megtett azért, hogy feljebb léptesse a ranglétrán az ausztrált. 1974-ben Jones a Formula Atlantic sorozatban több győzelmet is szerzett, a sikeren felbuzdulva Stiller a következő évben vásárolt egy Hesketh-et, amivel végre beléphettek a Forma-1-be.



Stilleréknek ugyan nem indult be a bolt, Jones-nak azonban igen. Graham Hill csapatának Rolf Stommelen nevű pilótáját baleset érte, a helyettest pedig Alan személyében találták meg az Embassy Hillnél. A Hockenheimringen hozta legjobb eredményét, ötödikként befutva 2 pontot szerzett. Miután a német versenyző felépült, Jones-nak mennie kellett. Az út a Formula 5000-be vezetett (vissza) egy rövid időre.



"Egy ellenszenves, arrogáns kis köcsög" - reagált AJ, amikor megkérték, hogy jellemezze saját magát

1976-ban John Surteesnél kapott ismét állást az F1-ben, a világot azonban nem tudták meghódítani, már csak azért sem, mert ők ketten nem jöttek ki jól egymással. Jones ekkor ismét kontinenst és szériát váltott, a CanAm-ben szereplő Teddy Yip csapatához szerződött. Szezonbeli legjobb eredménye egy 4. hely volt.

A következő évben egy tragédia hozott számára új reményt, Tom Pryce halálakor a Shadow csapathoz szegődött. 1977 pedig az első futamgyőzelmet jelentette: az Osztrák Nagydíjon 20 másodperccel előzte meg Niki Lauda Ferrariját.

A győzelem olyannyira meglepő volt (nem is sikerült megismételni a Shadow-nak), hogy a szervezők nem is készültek előre az ausztrál himnusszal, helyette a Happy Birthday-t játszották le Jones-nak… Első diadala a Ferrari érdeklődésével párosult, a maranellóiak felvetették annak lehetőségét, hogy Jones hozzájuk igazoljon a következő évben, végül Gilles Villeneuve mellett döntöttek.

A mindig egyenes beszédű melbourne-i srác teljesítménye felkeltette Sir Frank Williams figyelmét is, aki 1978-ban - az egy évvel korábban - újjáalakult csapatának egyik pilótájául szerződtette. Ekkor végre jó irányt vett Jones karrierje, aki ezzel egy időben bajnok lett a Haas-Hall Lola gárdával az amerikai szériában. Kvalitásai így még nyilvánvalóbbá váltak, főképp, ami a gyorsaságát illette, a tíz időmérőn kilencszer övé lett a pole, végül csak 9 futamon állt rajthoz, melyből öt alkalommal ő ért át elsőként a célvonalon.

Három év, a legjobbak között számon tartva

1979-ben máris mérföldkőhöz ért a Williams, megérkezett ugyanis Patrick Head a gárdához. A brit mérnök vezetésével megalkotott FW07 egy igencsak összerakott versenygép volt, amivel beindult a győzelmi sorozat. A sikerért olykor ellenséges vonásokat is magára öltő Jones nyert Németországban, Ausztriában, Hollandiában és Kanadában is, azonban a négy győzelem csak a bajnokság harmadik helyéhez volt elég az erős mezőnyben. A brit futamon is meg volt az esélye a győzelemre, pole-ból vágott neki a versenynek, a Ford-erőforrás azonban elfüstölt menet közben. A Kelet-amerikai Nagydíjon még az összetettbeli második helyért volt harcban, ám bokszkiállása után az egyik rosszul felszerelt kerék leesett, év végén a 3. helyen találta magát.

Jones és Head nagyon jól kijöttek egymással


1980-ban azonban sem Jones, sem a grove-iak nem elégedtek meg akármivel. A regnáló világbajnokkal, Jody Scheckterrel nem volt gondjuk, a Ferrari és a motivációját vesztett pilóta teljesítménye egyaránt mélyre zuhant. A szezon során Jones 7 győzelmet szerzett a Williamsszel, melyből ugyan csak öt (Argentin, Francia, Brit, Kanadai, Kelet-amerikai Nagydíj) számított bele a pontversenybe, de Alan Jones ezzel együtt is elérte a célját, amelyért oly sokat küzdött: világbajnok lett.

"Szórakoztató figura volt. Sosem kellett a lelkét pátyolgatni, mert nagyon eltökélt és feltüzelt karaktere volt. Nem kellett folyton mellette lenni, vagy fogni a kezét, és ennek így is kell lennie. Jó esetben nem szükséges folyton azt kérdezgetni a pilótától, hogy minden rendben van-e vele, vagy, hogy tisztába kell-e tenni"- mondta Sir Frank Williams első világbajnok pilótájáról.

A kanadai futam, mely meghatározta a bajnokság végkimenetelét, azonban érdemel néhány szót. Nelson Piquet egy ponttal vezette a bajnokságot az utolsó előtti fordulót megelőzően. A futamnak az első sorból nekivágó Piquet-Jones duó rögtön egymásnak is feszült, az ausztrál tovább tudott menni, egy másik baleset miatt állították le a versenyt. Az új rajtot követően, a 23. körben azonban elfüstölt a helyrerakott Brabham motorja, Piquet kiesett a versenyből, Jones pedig nyert.
 

A Williams hatkerekű versenyautója
1981-ben Patrick Head vezényletével kifejlesztették bajnok autójuk hatkerekű változatát, melynek éles bevetésére is készen álltak. A titokban folytatott teszteken Jones ült a volán mögött. A hátul négy kerékkel rendelkező FW07D nagyon jó teljesítményt mutatott, a légellenállási és a tapadási értékei jobbak voltak hagyományos változatánál. A hatkerekűeket betiltották, mielőtt a Williams bevethette volna.

1981-ben is alakulhattak volna pozitívan a dolgok, de a Williams azévi autója kevésbé volt megbízható, és a csapategység sem volt ideális, legalábbis a pilóták között - már a 2. futamon komoly konfliktusba keveredtek. A Brazil Nagydíjon ugyanis a csapat többször is jelezte Reutemann-nak, hogy engedje el a nála gyorsabb Jones-t, az argentin azonban nem tett eleget a kérésnek. A Williams aznap porrá alázta a mezőnyt, Jones a végére négy másodperccel lemaradva követte Reutemannt a célba. (Mindenki más egy perces hátrányt jegyezhetett.) A kettejük közti önző csatározás eredményeképpen az egyéni bajnoki címet mindketten elbukták a szezon végére. Jones négy ponttal maradt el Nelson Piquet-től, hárommal argentin társától, így 3. lett a pontversenyben.



…és nehézkesen is fejeződött be

A megkeseredett Jones 35 évesen az év végén úgy döntött, felhagy a Forma-1-gyel, és visszatér Ausztráliába. A szezon utolsó versenyén, a debütáló és rendhagyó rajzolattal rendelkező Las Vegas-i betoncsíkon aratott győzelmével, nem sokkal lemaradva az újabb nagy sikerről, kiszállt a körforgásból.



Egészen 1983-ig, amikor az Arrows csapatnak sikerült akkora összeget felkínálni a visszatérésért, aminek nem tudott ellenállni, igaz az alku csak egy futamra, a Long Beach-i versenyre szólt. Két év múlva ismét ott szerepelt a neve a mezőnyben, Carl Haas csapatánál volt pilóta ’85 végétől. 1986-ban négy pontot szerzett, de ez sem volt valami dicsőséggel teli időszak, Haas autói gyengén muzsikáltak. Jones sorozatos kieséseket szenvedett el, 1987-ben pedig már nem tért vissza.

Az 1980-as évek végén magánéletében is komoly változás állt be, elvált ugyanis feleségétől, Beverly-től. Majd 1996-ban megismerkedett Amanda Butler Davisszel, akitől 2001-ben ikrei születtek: Zara és Jack.

A Forma-1-ből való első kivonulásától fogva az ausztrál túraautó bajnokság és a Bathurst 1000 km-es versenyek rendszeres résztvevője volt, ahol az évek múlásával egyre jobb eredményeket ért el, miközben számos csapatnál kipróbálta magát, sőt egy-egy szezont saját alapítású gárdánál teljesített. 1984-ben a híres Le Mans 24 órás viadalon is elindult, csapatával a 6. helyen végeztek. Utoljára 2002-ben állt rajthoz, a Bathurston hetedikként intették le a kockás zászlóval.

Tapasztalatát mikrofon mögött is megosztotta a nagyérdeművel, televíziós kommentátorként dolgozott az 1980-as évek végétől közel egy évtizedig. A néhány éve életre hívott A1GP széria ausztrál csapatának vezetőjeként is tevékenykedik.

 

Alan Jones Forma-1-ben elért eredményei:

Év Csapat / Motor Helyezés Pont Futam Győzelem Pole
1975 Hill / Ford 17. 2 8 - -
1976 Surtees / Ford 15. 7 14 - -
1977 Shadow / Ford 7. 22 14 1 -
1978 Williams / Ford 11. 11 16 - -
1979 Williams / Ford 3. 40 15 4 3
1980 Williams / Cosworth Bajnok 67 14 5 3
1981 Williams / Ford 3. 46 15 2 -
1983 Arrows / Ford - 0 1 - -
1985 Lola / Hart - 0 3 - -
1986 Lola / Ford 12. 4 16 - -
Összesen     199 116 12 6
 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal