Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Születésnapos világbajnok - Az evezős bajnok: Graham Hill

Születésnapos világbajnok - Az evezős bajnok: Graham Hill

Áron  2009.02.15. 20:56

Graham Hill 2009. február 15-én ünnepelné nyolcvanadik születésnapját, ha élne. A kétszeres F1-es világbajnok elég későn került az autósportba, ott azonban letette a névjegyét, elszántságának és humorának köszönhetően ugyanis sok ajtó megnyílt előtte. Hill az egyetlen olyan pilóta, aki megszerezte az autósport Triple Crownját.

Norman Graham Hill 1929. február 15-én látta meg a napvilágot Hampsteadben, London egyik külvárosában, így Hill a fővárosban nőtt fel, éppen a II. világháború alatt. A pilótát szülei műszaki iskolába íratták be, majd 16 évesen a Smith szerszámgyárban került tanoncnak.

Hill egyébként világéletében azt állította, hogy elszántságát édesanyjától örökölte, míg a humorérzékét bróker édesapjától, a britet ugyanis remek humorérzéke miatt is nagyon kedvelték a sportágban. A brit imádta a veszélyt, és talán nem sokan tudják róla, hogy a bal lába valamivel rövidebb volt, mint a jobb, amit egy balestnek köszönhet. A brit ugyanis saját motorkerékpárjával egy ködös éjszakán hátulról beleszaladt egy parkoló autóba és eltört a combcsontja.

A pilóta a haditengerészetnél is szolgált műszerészként, majd miután leszerelt, visszatért a Smith szerszámgyárba dolgozni. A katonaság alatt ismerte meg későbbi feleségét, Bettet is.

Evezés és autósport

Önéletrajzában így ír az evezésről: "Nagyon élveztem. Az evezés sok mindent tanított magamról, és azt is gondolom, hogy ez egy nagyszerű személyiségépítő sport... Önfegyelemre van szükség, és az a hozzáállás, hogy sosem szabad csüggedni nyilvánvalóan átsegített engem a nehéz időkön."



Mivel családjáról nem lehetett azt állítani, hogy érdeklődött volna az autósportok iránt, nem volt törvényszerű, hogy ezt a sportágat válassza, bár kedvelte a száguldást. És különösen azért nem, mert 1952-ben csatlakozott a Londoni Evezős Klubhoz, amely az egyik legnagyobb és legsikeresebb klub Nagy-Britanniában. 1952. és 1954. között a későbbi pilóta húsz döntőben evezett a klub színeiben, és társaival együtt nyolc alkalommal zsebelték be a győzelmet. Hill akkor sem feledkezett meg egykori klubjáról, amikor már autóversenyzőként ért el sikereket. A pilóta sisakja pedig a klub iránti tisztelete miatt annak színeiben pompázott. Sisakjának alapszíne sötétkék volt, tetején pedig kis evezők látszódtak.

A kétszeres világbajnok 1973-ban, a száguldás az élete volt

Hillt egyébként jobban érdekelték a motorok, de amikor 1954-ben meglátta a Universal Motor Racing Club hirdetését, amely 5 schillingért kínált vezetési lehetőséget Brands Hatch-ben, elment, hogy kipróbálja magát. Az új versenyzőiskola bárkit szívesen látott, aki kellő tehetséget érzett magában a vezetéshez, és Hill ki is használta a lehetőséget. A brit négy kört tett meg Brands Hatch-ben, és olyan hatással volt rá mindez, hogy később azt mondta, abban a négy körben minden megváltozott. S bár az iskola tulajdonosa nem szerződtette, Hill nem adta fel álmait. Azt a vágyát azonban, hogy versenyző legyen, két tényező hátráltatta: nem igazán tudta, hogyan is kell utcai autót vezetni, és anyagilag nem engedhette meg magának ezt a sportot. Hill, hogy fejlessze magát, vásárolt egy 1934-es Morrist, és saját magát képezte, majd megszerezte a vezetői engedélyt is. Otthagyta munkáját a Smith-nél, összegyűjtötte a munkanélküli segélyt, majd az egyik versenyzőiskolában szerelőnek állt, de rövidesen már oktatóként kereste a kenyerét.

Elindult néhány versenyen is, és találkozott Colin Chapmannel, akinek segített Lotus autói fejlesztésében. Hill meggyőzte Chapmant arról, hogy napi egy fontért alkalmazza őt részmunkaidőben a Lotusnál. A brit alkalmanként versenyezhetett is, majd amikor Chapman 1958-ban úgy döntött, hogy csapata készen áll a Forma-1-re, az akkor 29 éves Graham Hillből F1-es pilóta lett.

Lotustól a BRM-hez, ötödik F1-es éve világbajnoki címet hozott neki

Első Forma-1-ben töltött éve nem alakult a legjobban, a Lotus ugyanis lassú és megbízhatatlan is volt, Hill pedig pont nélkül zárta a szezont. A pilóta a Monacói Nagydíjon debütált, ám a féltengely hibája miatt fel kellett adnia élete első F1-es futamát, és összesen csak két versenyen látta meg a kockás zászlót. Az 1959-es idényben javult a helyzet, és bár abban az évben is csak két futamon ért célba, és nem szerzett pontot a Lotusszal, a brit rengeteget fejlődött. 1960-ban azonban már a BRM-nél versenyzett, ahol egészen 1966-ig vezetett. Új csapatával ugyan az első évben egyszer dobogóra állhatott - harmadik lett Hollandiában - mindössze négy pontot szerezve a 15. lett a bajnokságban.

A BRM-nél ért fel először a csúcsra



1961-ben még kevesebb egységet szerzett, ugyanis csak három pontnak örülhetett, 1962-ben azonban mindenkinél többet sikerült. 1962-ben Hill megnyerte a bajnokság nyitófutamát Hollandiában, majd a szezon során még további három győzelmet aratott, Németországban, Olaszországban és Dél-Afrikában, utóbbi az év utolsó versenye volt. A BRM remek autó adott a britnek, aki 33 évesen ért fel a csúcsra. A világbajnoki címet a Dél-Afrikai Nagydíjon szerezte meg, miután legnagyobb riválisa, Jim Clark húsz körrel a verseny vége előtt műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.

Ekkor azonban már nemcsak a sportágban ünnepelték, hanem a különféle magazinok is terjedelmes oldalakat szenteltek neki. Hillt jó humora miatt ugyanis sokan kedvelték, és ő igencsak élvezte is a népszerűséget. Rengeteget bohóckodott, és ilyenkor előfordult, hogy az asztalon táncolt, de sztriptízelt is, illetve egyszer meztelenül futott körbe egy medencét. Nyíltan flörtölt a nőkkel, amivel számos alkalommal hozta szörnyű helyzetbe feleségét, Bettet.

Bette egyébként 1955-ben lett Graham Hill felesége, és a házaspárnak három gyermeke született, két lány, Brigitte és Samantha, illetve egy fiú, Damon. Damon Hill később apja nyomdokaiba lépett, és 1996-ban maga is világbajnok lett a Forma-1-ben. Több egykori bajnok fia fordult már meg a sorozatban, eddig azonban egyik család sem tudta véghezvinni azt, amit Hillék.

A BRM-mel nem tudott duplázni, a Lotusszal a csúcson 1968-ban

Visszatérve Graham Hill autóversenyzői pályafutásához, a színfalak mögött a brit meglehetősen heves vérmérsékletű volt, és amikor a BRM leszállóágba került, nem egyszer fordult elő, hogy kifakadt a csapatra. 1963. és 1965. között ugyanis minden alkalommal lemaradt a világbajnoki címről, hiába aratott minden évben két győzelmet, ez nem volt elég ahhoz, hogy duplázni tudjon. 1963-ban Jim Clark vágott vissza neki, míg 1964-ben John Surtees ünnepelhetett a rendkívül kiélezett szezon végén. Két futammal az idény vége előtt ugyan még Graham Hill állt az élen, az utolsó nagydíjon azonban a ferraris Lorenzo Bandinivel való ütközése után elszálltak az esélyei. 1965-ben ismét Clark diadalmaskodott Graham Hill előtt, majd egy évvel később már csak az ötödik helyet szerezte meg összetettben. Bár ebben az évben megnyerte az Indianapolis 500-as versenyt, úgy döntött, hogy elhagyja a BRM-et és visszatért "gyökereihez", a Lotushoz.

Graham Hill 1968-ban a Lotusszal is világbajnok lett

1967-ben Hill tehát ismét a Lotus alkalmazottja lett, és kivette a részét a Lotus 49-es fejlesztéséből, az autóba ugyanis az új Cosworth-V8-as motor került. Ebben az esztendőben ugyan csak a hetedik pozíciót szerezte meg, a következő évben már ismét az élmezőnyben autózott. A Lotusnál egyébként a kétszeres világbajnok, Jimmy Clark lett a csapattársa, és amikor 1968-ban Clark Hockenheimben egy Forma-2-es versenyen életét vesztette, majd utódja, Mike Spence is meghalt egy gyakorlás közben, Hill volt az, aki vezette az alakulatot.

Az 1968-ban 39 éves pilóta Clark halála után zsinórban két futamot is nyert, majd a november 3-án rendezett szezonzárón, a Mexikói Nagydíjon is diadalmaskodott, és végül megszerezte második világbajnoki címét is. Ebben az évben engedélyezte a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a szárnyak használatát a versenygépeken, és Colin Chapman a Lotus 49B-re Monacóban egy szerény első szárnyat szerelt. Hill pedig karrierje során negyedik győzelmét aratta a hercegségben. Újdonság volt ugyanakkor az is, hogy az FIA engedélyezte, hogy a csapatokat korlátlanul szponzorálhassák, miután a BP, a Shell és a Firestone is kilépett a sportból.

A brit egy évvel később ötödik elsőségét is megszerezte Monacóban, amellyel egy olyan rekordot állított fel a városállamban, amelyet utána Ayrton Senna tudott 1993-ban megdönteni, amikor a brazil hatodik győzelmét aratta Monaco utcáin.

A kis híján végzetes baleset után már nem a régi

1969-ben az amerikai Watkins Glenben Hill hatalmas balesetet szenvedett, amelyből szerencsésen felépült ugyan, de utána mégsem volt a régi, bár visszatérését követően 1970-ben a Dél-Afrikai Nagydíjon szerzett egy pontot. A baleset egyébként úgy történt, hogy Hill megpördült Lotusával, majd miután sikerült újraindítania gépét, a mezőny után eredt. Autójának egyik abroncsa azonban leeresztett, a Lotus megdobódott, és végül egy töltésbe csapódott. Hill kirepült az autóból, mivel megpördülése után nem kapcsolta be a biztonsági öveket. A pilóta mindkét lába súlyosan megsérült, és egy ideig kerekesszékbe is kényszerült. Felépülése után folytatta a versenyzést, ám mint ahogyan arról fentebb már szó esett, nem volt a régi.

 

Hill majdnem végzetes balesete



Colin Chapman, aki hitt a britben, elintézte, hogy Hill 1970-ben Rob Walker csapatába kerüljön, ahol a legújabb Lotusszal versenyezhetett. Abban az évben a tizenharmadik pozícióban zárta az idényt. A következő két évben Hill a Brabham pilótája lett, ám még hátrébb csúszott az összetettben, hiszen egy huszonegyedik, illetve egy tizenötödik helyig futotta. A Forma-1-ben 1969-ben aratta utolsó győzelmét, és bár 1971-ben Silverstone-ban is nyert, az nem számított bele a bajnokság eredményébe. Amikor azonban Bernie Ecclestone birtokába került a csapat, Hill nem maradt ott.

Az Embassy Hill Racing és Hill karrierjének vége

Hill, a monacói "herceg"

1973-ban inkább saját Forma-1-es csapatot alapított, az Embassy Hill Racinget az Imperial Tobacco támogatta. A csapat autója azonban nem igazán volt ütőképes, így a pilóta mindössze egyetlen pontot szerzett 1974-ben. Majd amikor 1975-ben nem tudta kvalifikálni magát a Monacói Nagydíjra, Hill bejelentette, hogy befejezi versenyzői pályafutását a Forma-1-ben, ám leszögezte, továbbra is vezeti az Embassy Hill Racinget, amelynél egy tehetséges fiatal pilóta, Tony Brise próbálgatta szárnyait. A 46 éves versenyzőnek ott ért tehát véget karrierje, ahol annak idején elkezdte, Monacóban.

Bár Hill elsősorban a Forma-1-re koncentrált, de a sportautókkal való versenyzés is közel állt a szívéhez, és többször rajthoz állt a legendás Le Mans-i 24 órás viadalon. Amikor F1-es karrierje a végéhez közeledett, 1972-ben Henri Pescarolóval győzni tudott Le Mans-ban a Matra csapat tagjaként. Ennek a diadalnak köszönhetően a mai napig Graham Hill az egyetlen, aki elhódította a Triple Crownt (Háromszoros korona) az autósportban. Ez a cím annak jár, aki vagy megnyeri az Indianapolis 500-as versenyt (Hillnek ez 1966-ban sikerült), a Le Mans-i 24 órás megmérettetést (Hill: 1972) és a Monacói Nagydíjat (Hill: 1963, 1964, 1965, 1968, 1969) vagy pedig diadalmaskodik az Indianapolis 500-ason, a Le Mans-i 24 óráson és Forma-1-es világbajnok lesz (Hill: 1962, 1968). Graham Hill mindkét kategória alapján kiérdemelte ezt a trófeát.

A jókedvéről és életvidám természetéről híres Hill rendszeresen volt a különböző televíziók vendége, de 1966. és 1974. között négy filmben is szerepelt, az egyikben egy helikopter-pilótát alakított.

Hill (jobbról a 2.) Jim Clark temetésén



Hillnek a repülőgép-vezetés is az egyik szenvedélye volt, és 1975-ben ez is lett a veszte. Azon a végzetes novemberi 29-i napon, Hill pártfogoltja, Tony Brise Franciaországban, a Paul Ricard pályán tesztelt. Amint a gyakorlás befejeződött, a fiatal tehetség, Hill és még négy csapattag a kétszeres világbajnok Piper Aztec típusú repülőgépével London felé vette az irányt. A gépet Hill vezette, aki a sűrű ködben rosszul navigált, a repülőgép pedig az Arkley golfpályára zuhant. A fedélzeten tartózkodott Hill és Brise mellett Ray Brimble csapatmenedzser, két szerelő, Tony Alcock és Terry Richards, illetve a tervező Andy Smallman. A tragédiát egyikük sem élte túl. Graham Hill így nem élhette meg, amint fia, Damon a nyomdokaiba lép, majd 21 évvel halála után világbajnoki címet szerez a Forma-1-ben. A kétszeres világbajnokról Silverstone-ban utcát neveztek el, Brands Hatch-ben pedig az egyik kanyar kapta róla a nevét.

 

Hill, a rekorder



Hill halálával Nagy-Britannia egy olyan embert vesztett el, aki megmutatta a szigetországiaknak azt, hogy az utca emberéből is lehet valaki kétszeres Forma-1-es világbajnok. A versenyző 176 nagydíjon indult el, 14 győzelmet aratott és kétszer gyűjtött versenyzőtársainál több pontot. A jellegzetes, peckes bajszáról felismerhető brit maga volt az élet, nagyszerű társasági ember volt. Egy olyan személy, aki mindig aktív volt, határtalan energiával rendelkezett, és képes volt arra is, hogy a legjobb vígjátékszínészeknek meséljen vicceket. Graham Hill ha élne, ma lenne 80 éves.

Graham Hill és csapatának Forma-1-es statisztikája:

Év Csapat Vb-helyezés Pont Nagydíj Győzelem Pole Leggyorsabb
kör
1958  Lotus 22 - 9 - - -
1959  Lotus 25 - 7 - - -
1960  BRM 15 4 8 - - 1
1961  BRM 15 3 8 - - -
1962  BRM Bajnok 42 9 4 1 3
1963  BRM 2 29 10 2 2 -
1964  BRM 2 39 10 2 1 1
1965  BRM 2 40 10 2 4 3
1966  BRM 5 17 9 - - -
1967  Lotus 7 15 11 - 3 2
1968  Lotus Bajnok 48 12 3 2 -
1969  Lotus 7 19 10 1 - -
1970  Rob Walker
Racing Team (Lotus)
13 7 11 - - -
1971  Brabham 21 2 11 - - -
1972  Brabham 15 4 12 - - -
1973  Embassy Racing - - 12 - - -
1974  Embassy Racing 18 1 15 - - -
1975  Embassy Racing - - 2 - - -
Összesen:     270 176 14 13 10
 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal