Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Juan Manuel Fangio, az első a legnagyobbak közül

Juan Manuel Fangio, az első a legnagyobbak közül

Áron  2009.06.24. 22:08

Öt világbajnoki cím. 46 évig tartó rekord. Juan Manuel Fangio, azaz El Maestro a Forma-1 első rekordere volt. Az argentin 1951-ben, valamint 1954 és 1957 között gyűjtötte be vb-trófeáit, a negyedik x-nél járt, amikor elérte első nagy sikerét a Forma-1-ben. Fangiót, aki 1911-ben pontosan ezen a napon, június 24-én született, mai napig a valaha volt legnagyobb versenyzők között tartják számon.

Habár korszakilag, technikailag, még talán karakterisztikailag sem lehet összehasonlítani a modern Forma-1 kiválóságaival, ha jelzőt kell találni Fangio teljesítményére és képességeire, akkor olyan szuperlatívuszokban kell beszélni, mint Ayrton Senna és Michael Schumacher esetében. 1950-1958-ig volt F1-es pilóta, 51 nagydíjából 23-at megnyert, 26 pole pozíciójával 6. az örökranglistán.

Fangio 98 évvel ezelőtt született Argentínában, Buenos Aires tartományának Balcarce nevű városában. Olaszországból áttelepült szülei hét gyermeket neveltek fel új hazájukban. Mivel nem módos családról volt szó, a kis Fangio már 11 évesen munkába állt, élete onnantól fogva az autók körül forgott, eleinte csak szerelőként. 25 évesen teljesítette első komoly versenyét (Rivadavia álnéven, hogy szülei haragját elkerülje).
 

"Mindig arra kell törekedned, hogy a legjobb legyél, de sosem szabad elhinned, hogy az is vagy." Juan Manuel Fangio

1940-ben már nem volt mit tagadni. Fangio szülővárosa (anyagi) támogatásával indult el a 9500 km-es Gran Premio del Norte országúti versenyen, amelyet meg is nyert. Argentin országúti bajnokként vezetett az útja a Forma-1-be, az európai kontinensre 1949-ben érkezett meg, éppen a Forma-1-es világbajnokság megalakítása előtti évben. A fél, akár teljes napon át tartó vezetéshez szokott, nagyon jó állóképességű Fangio számára makett szintűnek bizonyultak a 3-4 órás futamok.



A készülődő csoda kis híján megsemmisült

Első Forma-1-es évében csak második lett, 3 ponttal lemaradva Nino Farina mögött. Nem, mintha a nyolc nagydíjon aratott három futamgyőzelme (Monaco, Belgium, Franciaország) lebecsülendő lenne, de ami utána jött, az olyan versenyzői tűzijáték volt, amelyet közel fél évszázadig senki nem láthatott még egyszer. Egyedülálló és utánozhatatlan teljesítmény volt. Fangio sikere többek között abban rejlett, hogy hatalmas mennyiségű technikai tudással rendelkezett, tapasztalt volt a versenyzés terén, a visszaemlékezések szerint hamar ráérzett a hibák forrására és kiváló taktikai érzékkel rendelkezett. A Forma-1 finomságai pedig még inkább kiemelték vezetési képességeit.



1993-ban Alain Prost került hozzá a legközelebb 4 világbajnoki címével. A rekordot beállítani (2002) majd túlszárnyalni (2003) azonban csak Michael Schumacher tudta, a maga 7 vb-trófeájával. "Amit ő elért, egyedülálló, és amit mi elértünk, szintén egyedi. Semmit nem lehet összehasonlítani egy olyan személyiséggel, mint Fangio. Még a leghalványabb hasonlóság sem állítható fel." Michael Schumacher, miután 2002-ben beállította Fangio rekordját.


Egy kör Fangióval az Alfa Romeo-féle zenei aláfestés mellett


De térjünk vissza Fangio második F1-es évadára, 1951-re. Utoljára szerepelt a visszavonuló Alfa Romeo színiben, amellyel újfent három versenyt nyerve (Svájc, Spanyolország, Franciaország) már bajnok lett. A következő években a Maserati gépeit nyüstölte.



Vagyis nyüstölte volna már 1952-től, ha az év közepén nem szenvedett volna súlyos balesetet. Egy a világbajnoki pontversenybe nem számító franciaországi versenyt befejezve, másnap, június elsején már ugyanis a Monzai Nagydíjra volt benevezve a Maseratival. Fangio az idő szűkössége miatt maga vezetett el Párizstól Monzáig, fél órával a rajt előtt rendben meg is érkezett. Holtfáradtan. Fangio a 2. kör egyik kanyarjában elváltotta magát, lecsúszott a pályáról és kirepült autójából. Nyaki csigolyatörése következményeként akut felsőtesti bénulás lépett fel, az 1953-as szezonig nem ülhetett autóba. (Fangio 16 éves korában már megtapasztalta, mit jelent nagyon szenvedni, az életét is veszélyeztető mellhártyagyulladásnál szerencsére már akkor is erősebbnek bizonyult szervezete.)



Visszatérését ismét egy második összetettbeli helyezéssel ünnepelte, úgy hogy 1953-ban csak az olaszországi szezonzárót nyerte meg.

A Forma-1 Fangio lábai előtt hevert

1954-ben az Argentin Nagydíj megnyerésével (1957-ig még háromszor ért célba elsőként szülőföldjén) elkezdődött a dicsőségi sorozat. Fangio (Maserati) év végén második alkalommal ért fel a csúcsra, mely, mint utólag kiderült, még csak a 2. állomás volt a "Himalája" tetejéig vezető úton. Szezon közben a Maseratitól átpártolt a Daimler-Benz-hez, a két csapattal összesen hat versenyt nyert meg a nyolcból. Egy évvel később ugyanilyen aránnyal nyerte meg a bajnokságot, ezúttal is a Mercedesszel.

A német márka akkori autói igencsak eltértek a riválisaikétól. A kerekek fölé a Mercedes helyezett először borítást, a kifejezetten csinos formájú versenygépek rendkívül áramvonalasak voltak, és nem nagyon lehetett velük tartani a lépést. Ezt a megoldást később betiltották.
 

"Ő volt a legjobb pilóta. Ha egy csapat sikerre akart törni, akkor a legolcsóbb módszer Fangio leszerződtetése volt." (Sir Stirling Moss, aki a sportág legnagyobb karakterének titulálta Fangiót.)

Az 1955-ös Brit Nagydíjon történteket örök homály fedi. Az első helyen haladó Fangio nem sokkal a cél előtt ugyanis lelassult, olyannyira, hogy végül a mögötte érkező Stirling Moss haladt át előbb a célvonalon, megnyerve hazai nagydíját. Moss mellett, az újságírók is többször megkérdezték Fangiót: direkt hagyta-e a britnek, hogy nyerjen. Az argentin rendre tagadott, sokan mégis úgy vélték, mivel Fangio mindig egy igazi úriember és csapatjátékos volt, a fair-play nevében szándékkal vett vissza tempójából az aintree-i pálya utolsó kanyarjában, hogy csapattársa és jó barátja, Moss a sajátjai előtt elsőként érhessen célba.



Mivel a Mercedes 1955-ben kivonult a Le Mans-i katasztrófát követően (80 néző vesztette életét egy közéjük vágódó csillagos márkájú autó miatt), Fangio a Ferrarinál folytatta pályafutását.



 

Érdekes módon nem volt túl jó a viszonya a nehéz természetű Enzo Ferrarival, főképp miután Fangio otthagyta a maranellóiakat. Ferrari szerint az argentin minden csapatát kihasználta, mert amint úgy érezte, süllyed a hajó, hűtlenül továbbállt.

Az öreg Ferrari mellett nem volt könnyű dolog pilótának lenni, Ferrarit vezetve világbajnokká válni már valamivel zökkenőmentesebb utat jelentett 1956-ban. Fangio személyében 3. alkalommal nyert ferraris pilóta az egyéni bajnokságban, a 2. helyezett Moss (Maserati) volt, aki előtt 3 ponttal nyert. Az argentin eddigi négy bajnoki címét négy különböző gyártó autójával nyerte meg.



1957-re Fangio visszatért a Maseratihoz, az argentin négy futamot megnyert, az összetettben ezúttal is Moss maradt le a világbajnoki címről. Az '57-es szezon után nem sokkal döntötte el Fangio, hogy kiszáll az autóversenyzésből. A következő idényben még két futamon rajthoz állt. Egyet a Scuderia Sud Americana csapat színeiben, egyet pedig saját neve alatt futva teljesített. A szezonnyitón a 47 éves Fangio, jól ismerve az argentin pályát, megszerezte a pole-t, a versenyen pedig megfutotta a leggyorsabb kört.



Utolsó versenyén az 1958-as Francia Nagydíjon az éllovas Mike Hawthorn a cél előtt lelassított a nagy bajnok előtt tisztelegve, nem előzte meg Fangiót, aki így körhátrány nélkül fejezhette be élete utolsó Forma-1-es versenyét.




Juan Manuel Fangióra emlékezve

Tudták róla?!
…fénykorában a nők hihetetlen vonzónak tartották, kellemes társaságban tehát nem volt hiánya, ennek ellenére Fangio sosem nősült meg,
…a másik beceneve El Chueco volt, ami annyit tesz: karikalábú,
…1958-ban elrabolták Kubában, végül sértetlenül elengedték fogva tartói, akiket szintén elvarázsolt Fangio személyisége,
…első keresztnevét a védőszentje, másodikat Olaszország egykori királya után kapta,
…pénzdíjának egy részét hálája jeléül mindig szétosztotta szerelői között,
…az El Maestro megtisztelő becenév Mosstól származik, a brit apjaként tekintett Fangióra.

Az 1957-es Német Nagydíj, élete versenye

Karrierje utolsó és egyben legkiemelkedőbb győzelmét szerezte 1957-ben Fangio a Nürburgringen. A versenyen nagyon elrontották a bokszkiállást a Maseratinál, az argentin vezető pozíciója kétszer akkora különbséggel fordult a hátrányára a Ferrari pilótáihoz képest. Mike Hawthornt és Peter Collinst 20 kör alatt kellett befognia. És a 46 éves Fangio megtette. Körrekord körrekordot követett, a 28 éves Mike Hawthorn és 26 éves Peter Collins döbbenten nézték, ahogy Fangio Maseratija lehagyja őket.



"Még soha életemben nem mentem ennyire gyorsan, és nem hiszem, hogy még egyszer meg tudnám ismételni"

- nyilatkozta Fangio a Német Nagydíj után. A Maseratival két vb-címet gyűjtött be, az ő szíve az olaszokhoz húzott. A fentebbi versenyt követően, ezen nincs mit csodálkozni:

"Minden márkával versenyeztem és győztem már, de mindig is a Maseratival volt a legkülönlegesebb a kapcsolatom, mert nemcsak, hogy biztonságos autóik voltak, megbízhatóak is, technikailag pedig folyton megújultak. Nagyon különleges barátság köt össze a márkával. Náluk teljesen otthon érzem magam."


Az 1957-es németországi csodafutam


Élete a Forma-1 után

Senna, Fangio és Brabham összesen 11 vb-cím birtokosai

Visszavonulását követően Mercedes autókat árult Argentínában, és ha ideje engedte, ellátogatott néhány promóciós eseményre is, ahol régi autóit vezette. 1974-ben a Mercedes argentínai boltláncolatának elnökévé nevezték ki, 1987-től örökös elnöki címmel honorálták munkáját. Hazájában, napjainkban is a nemzet legnagyobb sportolói között emlegetik.

Fangio még életében emléktáblát kapott a Motorsport Hall of Fame, azaz az autó- és motorversenyzők hírességek csarnokában, 1990-ben. Őszintesége, mások nagyfokú tisztelete, felelősségteljessége és gentleman karaktere autóversenyzői teljesítményével együtt emelte a legnagyobbak közé. 1995-ben, 84 éves korában hunyt el.
 

"Ha azt kérdezik, hogy szerintem mi a legnagyszerűbb tulajdonsága, akkor a válaszom: valószínűleg az, ahogy egész életében viselkedett." Phil Hill, a Forma-1 egyetlen amerikai világbajnoka (1961.) Fangióról.
 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal