Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Aki 43 évesen lett a Forma-1 első bajnoka: Giuseppe Farina

Aki 43 évesen lett a Forma-1 első bajnoka: Giuseppe Farina

Áron  2009.10.30. 19:31

A Forma-1 első világbajnoka, Giuseppe Nino Farina ma lenne 103 éves. Az olasz pilóta mindössze 33 futamon állt rajthoz az F1-ben, mégis a sorozat korszakos egyénisége lett, és több olyan rekord fűződik a nevéhez, amit már aligha vehetnek el tőle.

Az 1950-ben létrehozott Forma-1-es világbajnoki sorozat legelső futamát Farina nyerte, ő lett a széria első bajnoka, ráadásul ekkor már elmúlt 43 éves, nála idősebb korban pedig azóta senki sem végzett az összetett verseny élén. Napjaink Forma-1-ében, amikor a pilóták már tinédzserkorban bemutatkozhatnak a legjobbak közt, azt is nehéz elképzelni, hogy valaki negyvenen túl még egyáltalán versenyezzen, nem is beszélve arról, hogy bajnok legyen.

Ha már a rekordoknál tartunk, érdemes megemlíteni, hogy Farina 1953-ban utolsó F1-es győzelmekor már 46 éves volt, amivel az örökranglista második helyét foglalja el egykori csapattársa, Fagioli mögött, aki ötvenhárom(!) éves korában nyert futamot a Forma-1-ben. Ezt nyugodtan tekinthetjük örök életre szóló rekordnak.
 

Pininfarina
Nino Farina a világhírű autótervező Battista Farina unokaöccse volt. Battista 1930-ban alapította a Pininfarina nevű céget, amely azóta számtalan Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Jaguar, Lancia, Maserati és Peugeot sportautó modell tervezésében vett részt.

Giovanni Farinának karosszéria-üzlete volt Torinóban, így nagy volt az öröm, amikor 1906. október 30-án fia született, akiben az apa már a jövőbeni üzletvezetőt látta. Amikor a kilencéves kis Giuseppe Antonio először belekóstolhatott abba, milyen is a volán mögött ülni, eldőlt, hogy az iroda helyett sokkal inkább a pilótaülésben lesz a helye.



Ezt apja testvére, Battista segített is egyértelművé tenni, a tizenéves ’Nino’ már ott ült mellette a versenyeken. Tizenkilenc évesen Giuseppe már egyedül ült a versenyautóban, ám debütáló futamán nem jutott el a célig, összetörte autóját. A kezdeti kudarc azonban nem szegte kedvét, továbbra is kitartott versenyzői ambíciói mellett.



1932-ben saját Alfa Romeójának volánjánál kezdte meg igazi autóversenyzői pályafutását, amikor is rajthoz állt egy hegyi-versenyen. Sok időt azonban nem töltött el ebben a kategóriában - no nem azért, mert "kinőtte" volna, hanem épp ellenkezőleg: nem sok sikerélménye volt. Ráadásul volt egy csúnya balesete is, így inkább a pályaversenyzésre váltott.



Itt már egy Maseratit terelgetett, és lényegesen több sikerben volt része. Megnyert néhány versenyt, és ezzel felhívta magára Enzo Ferrari figyelmét, aki 1936-ban szerződtette őt a Scuderia Ferrari Alfa Romeo csapathoz, ahol a legendás autó- és motorversenyző Tazio Nuvolari lett a mentora. Farina győzelmekkel, és 1938-ban olasz bajnoki címmel hálálta meg a tanórákat.



A második világháború egy felfelé ívelő pályafutást szakított félbe - szerencsére csak ideiglenesen. A világot megrengető háborúból Farina is kivette a részét, előbb lovastiszt volt, majd a tankos ezredhez irányították.



Felesége sem tudta lebeszélni
A háború után Farina feleségül vette Elsa Giorettót, aki Torinóban bevásárlóközpontot üzemeltetett. Az üzletasszony mindenáron le akarta beszélni férjét a veszélyes autóversenyzésről, de süket fülekre talált. Nino szenvedélyének mértékéről mindent elmond az a tény, hogy három nappal a fényűző esküvőjük után elrepült Argentínába, hogy versenyezhessen.

Autóversenyzői pályafutását a háború után tovább folytatta, 1946 és 1949 között Ferrarival és Maseratival is állt rajthoz. Az addig átláthatatlan rendszerben zajló versenyeket és szériákat a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 1950-ben szervezett keretek közé terelte, ebben az évben bonyolították le az első világbajnoki sorozatot is, amelyet az első hivatalos Forma-1-es bajnoki évadnak tekinthetünk.



Az F1-ben az Alfa Romeo gyári csapatánál kezdett, ahol Luigi Fagioli és Juan Manuel Fangio lett a csapattársa. Farina már azzal beírta a nevét a Forma-1 történelemkönyvébe, hogy 1950. május 13-án megnyerte a sorozat első futamát, a Silverstone-ban rendezett Brit Nagydíjat. Egy héttel később Monacóban Fangio nyert, a harmadik futamot, amit Indianapolisban rendeztek, a teljes Alfa csapat kihagyta. Az USA Nagydíjon egyébként csak amerikaiak vettek részt, akik Európában nem álltak rajthoz - a távolságot akkoriban jóval nehezebb volt legyőzni...



A következő versenyt már Európában rendezték, Bremgartenben ismét Farina végzett az élen, és mivel Fangio kiesett, az olasz tisztán vezetett összetettben. A következő két versenyen (Belgium és Franciaország) viszont Fangiót intették le elsőként, ennek köszönhetően a szezonzáró Olasz Nagydíj előtt az argentin állt az élen. A hazai pálya Ninónak kedvezett, megnyerte a versenyt, és mivel Fangio csak a leggyorsabb körért járó egy pontot tudta bezsebelni Monzában, az első alkalommal kiírt Forma-1-es világbajnokságot a harmincpontos Giuseppe Farina nyerte.




Címvédőként egyetlen győzelemre és két dobogós helyezésre futotta neki, és ez kevésnek bizonyult Fangióval szemben, aki kétszer is a dobogó legfelső fokán ünnepelhetett az év során, és így ő lett a világbajnok. Farinát csapattársa mellett Ascari és Gonzalez is megelőzte, vagyis az első bajnok negyedik lett az F1 második idényében.

1952-ben az Alfa Romeo kivonulása után már Ferrarival versenyzett, de futamgyőzelem nélkül, a végig domináló Alberto Ascari mögött másodikként fejezte be az évet. Fangio egy szezon előtti, az F1-es bajnokságba be nem számító versenyen kis híján végzetes balesetet szenvedett, a teljes idényt kihagyta.
 

1953-ban Fangio visszatért (Maseratival versenyzett), de Ascarival ő sem bírt, az egy futamgyőzelmet és három második helyet szerző Farinát viszont ismét megelőzte. 1954 jól kezdődött Farina számára, az argentin szezonnyitón ugyan kikapott Fangiótól, de bizakodva várhatta a folytatást. Az amerikai fordulót ismét kihagyták, majd Belgium következett, ahol Farina kiesett. Az olasz több versenyen viszont már nem állhatott rajhoz a Forma-1-ben ebben az évben, ugyanis a sportautó-bajnokság monzai futamán egy balesetben csúnyán megégett.

Innentől kezdve már nem volt a régi, sosem gyógyult meg tökéletesen. 1955-ben újra ott volt a Forma-1-es rajtrácson, de csak asszisztálni tudott Fangio újabb sikereihez. Farina számára ugyanakkor már az is óriási eredmény volt, hogy a három futamon, amin rajthoz állt, mindháromszor a pontszerzők közt zárt, egyszer pedig a dobogóra is felállhatott. Mindezt úgy, hogy morfiummal versenyzett, akkora fájdalmai voltak.

Közel az ötvenhez ekkor úgy döntött, végleg felhagy a versenyzéssel. 1956-ban mégis megpróbálkozott az Indianapolis 500-zal, de a felkészülés során összetörte magát. Következő évben szintén indulni akart a legendás versenyen, de miután csapattársa az edzésen halálos balesetet szenvedett Farina versenyautójával, az olasz végleg letett az amerikai versenyről.

Visszavonulása után a Jaguar olaszországi képviselője lett, de az Alfa Romeótól sem szakadt el, és munkát vállalt nagybátyja tervezőcégénél is. A Forma-1 iránti rajongása persze továbbra is megmaradt, és végül ez okozta a vesztét. 1966. június 30-án a Francia Nagydíjra tartott, amikor személyautójával egy távíróoszlopnak ütközött, és a helyszínen szörnyethalt.
 

Az autóban is igazi gentleman volt
Fizikálisan és mentálisan is a legjobbak közé tartozott. Fiatalon remek focista volt, de síléccel a lábán is remekül feltalálta magát. Remek kondija az autóversenyek alatt is nagy segítségére volt. A torinói egyetemen doktorált közgazdaságtanból (egyes források szerint jogból), és mivel amióta az eszét tudta, autótervezők vették körül, mérnöknek sem volt utolsó. Kérdés, hogy mindennek mennyi köze volt hozzá, de egyedülálló vezetési stílust dolgozott, ki, melyet később olyan nagyságok is átvettek, mint például Juan Manuel Fangio vagy Stirling Moss. A pályákon torinói gentlemanként is emlegetett Farina az autóban nyílegyenes háttal ült, a kormányt nyújtott kézzel fogta, és kezével egyetlen felesleges mozdulatot sem tett, precíz és kimért volt. Ennek ellenére számtalan balesete volt, melyekért általában vagy a balszerencsét, vagy a technikát okolta, magát sosem hibáztatta. Minden baleset után azt mondta, Isten vigyázott rá. 1966-ban ezt már nem mondhatta el...



Giuseppe Farina Forma-1-es eredményei:
Év Csapat/Motor Vb-helyezés Pont Futam Győzelem Pole
1950 Alfa Romeo / Alfa Romeo Bajnok 30 6 3 2
1951 Alfa Romeo / Alfa Romeo 4. 19 7 1 0
1952 Ferrari / Ferrari 2. 24 7 0 2
1953 Ferrari / Ferrari 3. 26 8 1 0
1954 Ferrari / Ferrari 8. 6 2 0 1
1955 Ferrari / Ferrari 5. 9 3 0 0
Összesen     114 33 5 5
 
Óra
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal