Szinte alig haladtak át az interlagosi célvonalon a versenyzők a 2007-es Forma-1-es szezon utolsó futamán, újra előttünk áll az igencsak izgalmasnak ígérkező évad, amelynek első állomására a kenguruk földjére, Ausztráliába utaznak a csapatok.
Az 59. idény első futamán számtalan kérdés vetődik fel, például hogy a sorozat tizenegy istállója közül melyik gárdának sikerült a legjobban a téli felkészülés, mi lesz a várható erősorrend, kik azok, akik az évad során megküzdhetnek majd a bajnok trófeáért, és így tovább.
A téli felkészülési időszakban sem maradtunk események nélkül, hiszen eldőlt, hogy Fernando Alonso visszatér a Renault-hoz, őt pedig Heikki Kovalainen igyekszik pótolni a McLaren-Mercedesnél. Arra is fény derült, hogy a Renault-tól menesztett Giancarlo Fisichellának nem kell még befejeznie pályafutását a Forma-1-ben, ugyanis a Spykerből újjáalakult Force India a tapasztalt pilótát kívánta soraiban látni. Azt is megtudhattuk, hogy a 2006. végén visszavonul hétszeres világbajnok, Michael Schumacher még mindig bődületesen gyors, a német ugyanis többször tesztelt volt csapatánál, a Ferrarinál, amelyet hasznos tanácsokkal látott el az idei szabályváltozásokkal kapcsolatban.
S ha már a teszteknél tartunk, a csapatok rengeteg kilométert tettek meg versenygépeikkel november és a múlt hónap vége közötti időszakban, hogy a lehető legjobb állapotban kezdhessék a 2008-as szezont. Az istállók február utolsó hetében készültek utoljára együtt, akkor Barcelonában végezhették el az utolsó előtti simításokat versenygépeiken, hogy aztán a hátralévő időben még tökéletesebbre fejlesszék a kasztnikat, motorokat, váltókat és minden egyéb apróbb, de annál nagyobb jelentősséggel bíró részletet.
A Ferrari és a McLaren szoros csatát vívhat az első győzelemért
A tesztek alapján úgy tűnik az idei szezon is a Ferrari és a McLaren pilótáinak küzdelmét hozza, szakértők szerint pedig a legesélyesebbek a tavalyi szezon végére egyre jobb formát mutató és végül a világbajnoki címet is bezsebelő Kimi Räikkönen és az előző esztendőben bemutatkozó Lewis Hamilton lesznek. Az előjelek alapján már az első futamon is a finn és a brit harcolhatnak az elsőségért.
Kettejük csatájába márkatársaik, Felipe Massa és Heikki Kovalainen szólhatnak még bele, de persze meg lehetne említeni a Renault-hoz visszatérő Fernando Alonsót is, bár a spanyol mögött egyelőre még nem áll megfelelő technika. A két topcsapat mögötti helyzet azonban már érdekesebb lehet, hiszen több istálló is harcban áll a még megmaradt pontszerző helyek valamelyikéért. Az eddigiek alapján a Williams, a BMW Sauber, a Red Bull Racing és a Renault versenyzői dönthetnek majd a további helyezésekről.
A "kicsik" közül mindenképpen szót kell ejteni a Super Aguriról, amely a korábbi találgatásokkal ellentétben és az új befektetőcsoportnak hála, egészen biztosan ott lesz a szezonnyitón, bár a középmezőny küzdelmeit aligha fogja megzavarni. Az egyes pilóták céljai elég jól ismertek, és persze amíg a címvédő finn csendes duplázásra készül, addig a többiek, élükön a McLaren üdvöskéjével, Hamiltonnal, a ferraris fejére vadásznak.
Massának mindemellett az is tervei közé tartozik, hogy megtörje a melbourne-i átkot, miután az elmúlt két esztendőben meglehetősen balszerencsésnek bizonyult ezen az aszfaltcsíkon, ugyanakkor a McLarennél bemutatkozó Kovalainen is jobb kezdésben bízik, mint tavaly. Ennél több gondolatot azonban nem kell esélylatolgatásra fordítani, hiszen egyrészt a tesztek után többször, többen felvázolták a vélhető erősorrendet, és mi is átfogóan foglalkoztunk egy külön cikkben ezzel, másrészt az első futam után, ahogyan azt a résztvevők is állítják, valószínűleg mindenki sokkal okosabb lesz.
Na de mi is történt 2007-ben?
Räikkönen: Jött, látott és győzött
Érdemes felidézni azt, hogy egy évvel ezelőtt hogyan is alakult a szezonnyitó, ami akkor is az Ausztrál Nagydíj volt. Melbourne-ben az a Kimi Räikkönen nyerte meg a pole pozícióból rajtolva a versenyt, akit a Ferrari a 2006. végén visszavonuló Schumacher pótlására szerződtetett. A finn mellől az előző két esztendő legjobbja, Alonso kezdte a futamot, aki akkor még valószínűleg nem sejtette, hogy milyen zűrzavaros évre számíthat majd új csapatával, a McLarennel.
A harmadik pozíciót a 2007-es év, pozitív értelemben vett meglepetés csapatának pilótája, Nick Heidfeld csípte el a McLaren újonca, a későbbi világbajnoki éllovas, Hamilton előtt. S ha már az első Forma-1-es szezonjukat töltő versenyzőkről van szó, akkor meg kell említeni azt is, hogy a brit mellett a Renault és a Spyker dobott új pilótákat a mélyvízbe, a francia istállónál a korábbi tesztversenyző, Kovalainen, míg utóbbinál Adrian Sutil kapott lehetőséget.
Räikkönen ugyanakkor, megszolgálva a neki fizetett havi apanázst, végig vezetve nyerte a szezonnyitót, és csak annyi időre adta át első helyét másoknak, amíg a kötelező kiállásokat elvégezte. A finn nemcsak első szezonbeli győzelmét aratta, hanem a Ferrari versenyzőjeként elért első diadala is volt ez a siker egyben. Csapattársa, Massa már nem volt ennyire szerencsés, a brazilnak váltóprobléma miatt nem volt mért köre a kvalifikáció utolsó szakaszában, majd a motort is cserélni kellett a gépében, és a mezőny végéről vágott neki a nagydíjnak. Massa azonban nem adta fel, és végül a hatodik helyre tornázta fel magát.
Räikkönen mögött Alonso végzett a második helyen, aki a bokszkiállások alkalmával tudta csak megelőzni újonc márkatársát, aki végül a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Érdekesség, hogy a pontot szerzők közül a hetedik és a nyolcadik helyen célba érő Ralf Schumacher a Toyotával, illetve Nico Rosberg a Williamsszel már egy-egy kört kaptak az élen állóktól.
A nem túlságosan izgalmasra sikeredett első futam alatt azonban történt egy olyan baleset, amely miatt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az idei évtől egy újabb változtatást írt elő a pilóták biztonsága érdekében.
Wurz és Coulthard: Nincs harag
Tavaly Melbourne-ben csak a szerencsének, és persze az érintettek lélekjelenlétének volt köszönhető az, hogy David Coulthard (Red Bull Racing) és Alexander Wurz (Williams) látványos ütközéséből nem lett súlyos baleset. Nem sokkal a verseny vége előtt ugyanis Coulthard és Wurz csatázott egymással, aminek az lett a vége, hogy a skót "átugrott" versenygépével az osztrák autója felett, néhány centivel elkerülve csak a williamses sisakját és mindketten kiestek a küzdelemből. Az FIA pedig emiatt az eset miatt, hogy jobban védje a pilóták fejét, előírta, hogy a pilótafülke két oldalát, a versenyzők sisakja mellett magasabbra kell emelni.
A 2007-es Ausztrál Nagydíj végeredménye
Helyezés
Pilóta
Csapat
Kör
Idő
Rajtrács
Pont
1
K. Räikkönen
Ferrari
58
1:25:28.770
1
10
2
F. Alonso
McLaren-Mercedes
58
+7.2
2
8
3
L. Hamilton
McLaren-Mercedes
58
+18.5
4
6
4
N. Heidfeld
BMW Sauber
58
+38.7
3
5
5
G.Fisichella
Renault
58
+66.4
6
4
6
F. Massa
Ferrari
58
+66.8
22
3
7
N. Rosberg
Williams-Toyota
57
+1 Lap
12
2
8
R.Schumacher
Toyota
57
+1 Lap
9
1
9
J. Trulli
Toyota
57
+1 Lap
8
10
H.Kovalainen
Renault
57
+1 Lap
13
11
R.Barrichello
Honda
57
+1 Lap
16
12
T. Szato
Super Aguri-Honda
57
+1 Lap
10
13
M. Webber
Red Bull-Renault
57
+1 Lap
7
14
V. Liuzzi
Toro Rosso Ferrari
57
+1 Lap
19
15
J. Button
Honda
57
+1 Lap
14
16
A. Davidson
Super Aguri-Honda
56
+2 Laps
11
17
A. Sutil
Spyker
56
+2 Laps
20
Kiesők:
A. Wurz
Williams-Toyota
48
Ütközés
15
D. Coulthard
Red Bull-Renault
48
Ütközés
18
R. Kubica
BMW Sauber
36
Váltóhiba
5
S. Speed
Toro Rosso Ferrari
28
Műszaki hiba
17
C. Albers
Spyker
10
Ütközés
21
A helyszín
Az előzményekről, és a tavaly történtekről már szó esett, arról azonban még nem, hogy vasárnap hol is körözhetnek az 59. Forma-1-es szezon első futamán a résztvevők, ezért folytassuk tehát az előzetest a melbourne-i Albert Parkban található pályával.
Az Ausztrál Nagydíj hosszú évek óta szerepel a versenynaptárban, ám a futamot nem mindig rendezték Melbourne-ben. A Victoria államban található metropoliszba 1996-ban érkezett a mezőny, addig Adelaide-ben (1985-től) köröztek a versenyzők. A kenguruk földjének versenye immáron évek óta hagyományosan, egyetlen kivétellel, a szezonnyitója a Forma-1-nek. Két évvel ezelőtt azért startolt Bahreinben a mezőny, Ausztrália pedig lett az évad harmadik állomása, mert a kontinensen éppen a Brit Nemzetközösségi Játékokat bonyolították.
Az Albert Parkban épült versenypálya egyik előnye, hogy Melbourne üzleti kerületének központjából nagyon könnyen meg lehet közelíteni, ennek ellenére azonban a futam iránti érdeklődés évről-évre csökken, ami miatt évek óta komoly veszteséggel számolnak a szervezők. Első két évében azonban a Forma-1-ben résztvevő csapatok véleménye szerint az Ausztrál Nagydíj volt a szezon legjobban szervezett versenye.
Egy kör Kimi Räikkönennel az Albert Parkban
Visszakanyarodva az aszfaltcsíkra, úgy került kialakításra, hogy annak java részét közutak alkotják, ám ellenben sok hasonló típusú pályával, a melbourne-i egy teljesen sík területen fekszik, a montrealihoz hasonlóan egy nyilvános parkban. Az aszfaltcsík 5303 m hosszú, amelyen a versenyzőknek 58 kört kell megtenniük a futam alatt. A pálya tizenhat kanyarjából hat balos és tíz jobbas ívet kell a pilótáknak sikeresen bevenniük, és a leggyorsabb ponton, amely a célegyenes végén található, 305 km/h sebességig gyorsulhatnak fel. A helyszín azok közé tartozik, amelyet az év során versenyzésre nem használnak, így amíg a versenyzők nem "gumizzák" fel kellőképpen a pályát, az addig igen poros poros és csúszós. Idén éppen emiatt máris nem kis jelentősége lehet annak, hogy ki mennyire tudta megszokni a kipörgésgátló és egyéb vezetést segítő elemek, illetve rendszerek használatának hiányát az autón a tél folyamán.
A melbourne-i aszfaltcsíkon a megszerzett győzelmek rekordját a 2006. végén visszavonult hétszeres világbajnok, Michael Schumacher tartja, a német klasszis pályafutása alatt négyszer tudott győzni itt. A jelenlegi mezőny tagjai közül a Red Bull Racing versenyzője, David Coulthard, a Force Indiánál vezető Fisichella, illetve a Honda alkalmazásában álló Rubens Barrichello 1996. óta minden Melbourne-ben rendezett futamon részt vett. Coulthard kétszer nyerni is tudott, 1997-ben és 2003-ban még a McLaren-Mercedes pilótájaként, míg Fisichella 2005-ben volt mindenkinél jobb ezen a pályán a Renault-val.
Az Ausztrál Nagydíj jövője ugyanakkor manapság gyakran beszédtéma, ugyanis a Forma-1 guruja, Bernie Ecclestone többször kijelentette, a helyszín csak akkor marad a versenynaptárban, ha a szervezők vállalják az európai tévénézők kedvéért az éjszakai futam rendezését. Az ausztrálok azonban nem hajlanak efelé és kompromisszumos megoldásként csak egy még későbbi, ottani idő szerint délután ötórai kezdést tudnak felajánlani. Emiatt egyre valószínűbbnek tűnik, hogy 2010. után (a szerződés lejárta után) a mezőny tagjai nem látogatnak el az Albert Parkba.
Újoncok az Ausztrál Nagydíjon
Addig azonban még előttünk áll az idei szezonnyitó, amely idén sem marad újoncok nélkül. 2008-ban három ifjonc kap lehetőséget a bizonyításra, akik közül az első Nelsinho Piquet a Renault-nál, akinek nem lesz egyszerű dolga a kétszeres világbajnok, Alonso mellett, de mindenképpen sokat elleshet a spanyoltól és a brazilnak ez is a célja. A Williamsnél bár már a tavalyi szezonzáró Brazil Nagydíjon autóba ülhetett, Nakadzsima Kazuki is az újoncok táborát erősíti, és a japán ugyancsak nem könnyű márkatársat kapott az élettől, hiszen Nico Rosberg mellett kell bizonyítania.
Bourdais régi álma teljesült
Rajtuk kívül bemutatkozik még a Toro Rosso színeiben az amerikai Champ Car sorozat négyszeres bajnoka, Sébastien Bourdais is, akinek sorstársaihoz hasonlóan ugyancsak nagyot kell villantania, ha meg akarja verni csapattársát, jelen esetben Sebastian Vettelt. Jelen állás szerint egyiküktől sem várható a Hamiltonéhoz hasonló bemutatkozás, aki tavaly berobbant a Forma-1 világába, ám vélhetően mindhárman már az első versenyen mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy jó benyomást keltsenek és megalapozzák jövőjüket a sorozatban.
Az időjárási előrejelzések alapján egyébként nem kell esőre számítani a hétvége alatt, az időjósok szerint csütörtökön felhős lehet ugyan az ég a melbourne-i pálya felett, ám az átlaghőmérséklet 34 Celsius fok körül alakul majd. A forróság péntektől vasárnapig megmarad, és valószínűleg hasonlóan izzó hangulat várható majd a futamon is. Vasárnap kora reggel azt is megtudhatjuk, melyik pilótának lesz leginkább oka mosolyogni.