| : Sok hűhó semmiért - maradt a Red Bull az élen, Webberé a pole |
Sok hűhó semmiért - maradt a Red Bull az élen, Webberé a pole
Áron 2011.07.10. 02:13

Szabályváltozások ide vagy oda, továbbra is verhetetlen a Red Bull a 2011-es időmérő edzéseken. A kilencedik idei F1-es versenyhétvégén a kilencedik pole pozíciót is a Red Bull szerezte meg, ezúttal Webber révén. Mellőle csapattársa, a világbajnok Vettel indul majd az első sorból, a 3. Alonso lett a Ferrarival.
A Brit Nagydíj időmérő edzésének legnagyobb kérdése az volt, a befújt diffúzor használatának korlátozása (a pillangószelep a jövőben maximum 10 százalékig lehet nyitva a motor passzív üzemmódjában, az FIA ezzel kíván gátat szabni a kipufogógáz aerodinamikai célokra történő felhasználásnak) vajon milyen hatással lesz az egyes csapatok teljesítményére, és az idei év eddigi részében megszokott erősorrendre.
Az előzetes várakozások szerint az új határozat leginkább a Red Bullok teljesítményét vetheti vissza, de már az előző, kanadai kvalifikáció előtt is hiába várták a riválisok az RB7-esek visszaesését, amit akkor a motorvezérlés időmérő és verseny közbeni állításának betiltásától reméltek.
Első etap (Q1)
Az időmérő edzés száraz időben kezdődött meg, de csúnya felhők gyülekeztek a pálya felett, ezért a legtöbb csapat úgy döntött, egyből a Q1 elején pályára küldi versenyzőit első gyorskörük megfutására, nehogy esetleg pórul járjanak egy hirtelen jövő zápor miatt.
Mint az nem sokkal később beigazolódott, a csapatok jól gondolkoztak, mivel bő hat perccel az első etap vége előtt valóban el kezdett szakadni az eső a pályán, így innentől kezdve már lehetetlen volt javítani az addigi időeredményeken. A pályára megérkező eső legnagyobb nyertese Heikki Kovalainen volt, aki az égi áldás kezdetekor a 16. helyen állt, és mivel ezután már senki sem tudott javítani addigi idején, így a finn beslisszolt a Q2-be a Lotusszal.
Mindezt elsősorban a két Toro Rosso-pilóta bánta, hiszen idén először fordult elő, hogy mindketten a Q1-ben ragadtak. A sors iróniája, hogy a pénteki nap végén még Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari is esős folytatásban bíztak, ám szombaton pechjükre mégis épp velük babrált ki az égi áldás.
A két Toro Rosso mellett az első etapban a papírformának megfelelően a két Virgin, Jarno Trulli (Team Lotus) és a két Hispania búcsúzott az időmérő edzés további küzdelmeitől. Az újonc Daniel Ricciardo szombaton nem tudott csodát tenni, így vasárnap az utolsó helyről kezdheti majd meg pályafutása első F1-es nagydíját.
Az élmezőnyben Mark Webber (Red Bull), Pastor Maldonado (Williams), Felipe Massa (Ferrari), Sebastian Vettel (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Rubens Barrichello (Williams) volt a sorrend az első hat hely tekintetében, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Williams párosa már ekkor a gyorsabb lágy gumikat koptatta, míg a nagycsapatok a Q1-ben még a kemény keverékkel köröztek a pályán. Közülük Alonso egyébként egy kicsúszással is borzolta szurkolóinak idegeit, de a nagyobb bajt elkerülte, és egy darabban visszaszállította a bokszba a Ferrarit.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:32.670 |
- |
7 |
|
2 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:32.702 |
+0:00.032 |
6 |
|
3 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:32.760 |
+0:00.090 |
8 |
|
4 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:32.977 |
+0:00.307 |
6 |
|
5 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:32.986 |
+0:00.316 |
8 |
|
6 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:33.532 |
+0:00.862 |
5 |
|
7 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:33.581 |
+0:00.911 |
8 |
|
8 |
Sergio Perez |
Sauber |
1:34.145 |
+0:01.475 |
6 |
|
9 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:34.160 |
+0:01.490 |
7 |
|
10 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:34.186 |
+0:01.516 |
7 |
|
11 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:34.230 |
+0:01.560 |
8 |
|
12 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:34.324 |
+0:01.654 |
6 |
|
13 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:34.766 |
+0:02.096 |
7 |
|
14 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:34.454 |
+0:01.784 |
6 |
|
15 |
Paul di Resta |
Force India |
1:34.472 |
+0:01.802 |
7 |
|
16 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
1:34.923 |
+0:02.253 |
5 |
|
17 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:35.132 |
+0:02.462 |
6 |
|
|
Kiesők |
|
18 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:35.245 |
+0:02.575 |
7 |
|
19 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:35.749 |
+0:03.079 |
7 |
|
20 |
Timo Glock |
Virgin |
1:36.203 |
+0:03.533 |
4 |
|
21 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
1:36.456 |
+0:03.786 |
7 |
|
22 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
1:37.154 |
+0:04.484 |
6 |
|
23 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
1:37.484 |
+0:04.814 |
7 |
|
24 |
Daniel Ricciardo |
Hispania Racing |
1:38.059 |
+0:05.389 |
6 |
|
|
107%-os határ: 1:39.156 |
Második etap (Q2)
Az időmérő edzés második etapjának elejére elállt az eső Silverstone-ban, ám a pálya bizonyos részein még állt a víz, ami alaposan feladta a leckét a mezőnynek a gumiválasztás szempontjából. Ennek megfelelően, a Q2 elején voltak, akik slick (száraz pályára alkalmas), míg voltak, akik intermediate (köztes esős) gumikon hajtottak pályára. Előbbieknek lett igazuk: noha az ideálisnál jóval lassabban, de már viszonylag jó tempóban körbe lehetett találni a száraz pályára való gumikon a gyorsan száradó pályán.
Az is hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a slickek közül is mindenkinek a lágyabb keveréket kell használnia ahhoz, hogy biztosan bejusson a Q3-ba, még a legnagyobb csapatok pilótáinak is. A második etapot végül Massa zárta az élen a Ferrarival, Webber és Alonso előtt. Vettel ezúttal a 6. idővel ment tovább, a felsoroltakon kívül Jenson Button és Nico Rosberg is befért még elé a McLarennel, illetve a Mercedesszel.
A topcsapatok pilótái mellett Kobajasi Kamui (Sauber), Paul di Resta (Force India) és Pastor Maldonado (Williams) vette sikerrel a Q2-őt, így ők az időmérő utolsó etapjában is folytathatták a száguldást. A Q2-ben a kiesők táborába tartozott többek között a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, és a hétvége eddigi részében feltűnően gyengélkedő Lotus Renault két pilótája is.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:31.640 |
- |
3 |
|
2 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:31.673 |
+0:00.033 |
7 |
|
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:31.727 |
+0:00.087 |
7 |
|
4 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:32.273 |
+0:00.633 |
8 |
|
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:32.295 |
+0:00.655 |
6 |
|
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:32.379 |
+0:00.739 |
8 |
|
7 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:32.399 |
+0:00.759 |
7 |
|
8 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:32.505 |
+0:00.865 |
7 |
|
9 |
Paul di Resta |
Force India |
1:32.569 |
+0:00.929 |
4 |
|
10 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:32.588 |
+0:00.948 |
7 |
|
|
Kiesők |
|
11 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:32.617 |
+0:00.977 |
8 |
|
12 |
Sergio Perez |
Sauber |
1:32.624 |
+0:00.984 |
8 |
|
13 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:32.656 |
+0:01.016 |
8 |
|
14 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:32.734 |
+0:01.094 |
7 |
|
15 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:33.119 |
+0:01.479 |
7 |
|
16 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:33.805 |
+0:02.165 |
9 |
|
17 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
1:34.821 |
+0:03.181 |
4 |
Harmadik etap (Q3)
A Q3 elejére gyakorlatilag teljesen felszáradt a pálya aszfaltja, de továbbra is csúnya esőfelhők gyülekeztek Silverstone felett, ezért a pilóták egy percre sem lehettek nyugodtak a száraz folytatást illetően. Az élmezőny tagjai nem is vesztegették az időt, és rögtön az etap elején a pályára hajtottak.
Az első gyorskörök megfutása után a két Red Bull állt az élen, Webber, Vettel sorrendben, de még Alonso is bő egy tizedmásodpercen belüli hátránnyal követte őket a Ferrarival, így a pole pozíció sorsa továbbra is egyértelműen nyitott maradt. Pontosabban nyitott maradt volna, ha nem kezdett el volna három perccel a kvalifikáció vége előtt újra esni az eső, így viszont nyilvánvalóvá vált, hogy már nem lehet tovább javítani az addig futott köridőkön.
Ez egyben azt is jelentette, hogy szabályváltozások ide vagy oda, az időmérő edzések tekintetében továbbra sem változott semmi az erőviszonyokat illetően, hiszen a Red Bull Silverstone-ban is megőrizte száz százalékos idei edzésmérlegét.
Az első rajtkockát ezúttal Webber hozta el, aki idén másodszor tudta megverni csapattársát egy időmérő edzésen, és Barcelona után Silverstone-ban is a pole-ból indulhat majd. A Red Bull örömét Vettel tette teljessé, aki 2. helyével biztosította, hogy a vasárnapi rajtnál csak az RB7-esek álljanak az első rajtsorban.
Alonso sem lehet elégedetlen a 3. helyével, főleg úgy nem, hogy a szokásosnál valamivel közelebb tudott kerülni a Red Bullok győztes idejéhez az időmérőn (talán mégis a szabályváltozások miatt), ami izgalmas csatát ígér a versenyre is. A Ferrari jó formáját jelzi Massa szombati 4. helye is, míg a McLaren nem lehet túlságosan boldog Button 5. és Hamilton 10. rajthelyével.
Remek teljesítménnyel rukkolt elő hazai időmérőjén a skót Paul di Resta, aki a 6. rajtkockát szerezte meg szombaton, őt Maldonado, Kobajasi és Rosberg követi majd a vasárnapi rajtrácson.
A vasárnap magyar idő szerint 14 órakor kezdődő Brit Nagydíjon arra is választ kaphatunk majd, hogy a csapatok versenyteljesítményére vajon nagyobb hatással lesz-e a befújt diffúzorok használatának korlátozása, mint amilyen hatással időmérős tempójukra volt. Emellett már csak a silverstone-i időjárás miatt is változatos futamra számíthatunk.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:30.399 |
- |
5 |
|
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:30.431 |
+0:00.032 |
5 |
|
3 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:30.516 |
+0:00.117 |
5 |
|
4 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:31.124 |
+0:00.725 |
5 |
|
5 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:31.898 |
+0:01.499 |
5 |
|
6 |
Paul di Resta |
Force India |
1:31.929 |
+0:01.530 |
3 |
|
7 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:31.933 |
+0:01.534 |
3 |
|
8 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:32.128 |
+0:01.729 |
3 |
|
9 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:32.209 |
+0:01.810 |
5 |
|
10 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:32.376 |
+0:01.977 |
5 |
A 2011-es Brit Nagydíj rajtfelállása:
|
1.
s
o
r
|
2.
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:30.431
|
1.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:30.399
|
|
2.
s
o
r
|
4.
Felipe Massa
Ferrari
1:31.124
|
3.
Fernando Alonso
Ferrari
1:30.516
|
|
3.
s
o
r
|
6.
Paul di Resta
Force India
1:31.929
|
5.
Jenson Button
McLaren-Mercedes
1:31.898
|
|
4.
s
o
r
|
8.
Kobajasi Kamui
Sauber
1:32.128
|
7.
Pastor Maldonado
Williams
1:31.933
|
|
5.
s
o
r
|
10.
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:32.376
|
9.
Nico Rosberg
Mercedes GP
1:32.209
|
|
6.
s
o
r
|
12.
Sergio Perez
Sauber
1:32.624
|
11.
Adrian Sutil
Force India
1:32.617
|
|
7.
s
o
r
|
14.
Vitalij Petrov
Lotus Renault
1:32.734
|
13.
Michael Schumacher
Mercedes GP
1:32.656
|
|
8.
s
o
r
|
16.
Nick Heidfeld
Lotus Renault
1:33.805
|
15.
Rubens Barrichello
Williams
1:33.119
|
|
9.
s
o
r
|
18.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:35.245
|
17.
Heikki Kovalainen
Team Lotus
1:34.821
|
|
10.
s
o
r
|
20.
Timo Glock
Virgin
1:36.203
|
19.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:35.749
|
|
11.
s
o
r
|
22.
Jerome D'Ambrosio
Virgin
1:37.154
|
21.
Jarno Trulli
Team Lotus
1:36.456
|
|
12.
s
o
r
|
24.
Daniel Ricciardo
Hispania Racing
1:38.059
|
23.
Vitantonio Liuzzi
Hispania Racing
1:37.484
|
|