| : A Red Bullon az új szabály sem fogott ki, ismét Vettelé a pole |
A Red Bullon az új szabály sem fogott ki, ismét Vettelé a pole
Áron 2011.06.26. 00:34

Valenciában az idei nyolcadik időmérő edzésen már idei hetedik pole pozícióját szerezte Sebastian Vettel, ráadásul pályacsúccsal. A címvédő mellől csapattársa, Mark Webber rajtol majd. Mindez azt tükrözi, hogy a motorbeállításokra vonatkozó tiltás nem igazán vetette vissza a Red Bull Racing teljesítményét. A második sorba Lewis Hamilton és Fernando Alonso kvalifikálta magát.
A kvalifikáció ideje alatt is zavartalan napsütés volt Valenciában, a levegő 26 fokosra melegedett, az aszfalt hőmérséklete pedig elérte a 45 fokot is.
Az időmérő a rajtsorrend mellett ezúttal abban a kérdésben is hivatott dönteni, hogy a motorbeállítások szombatról vasárnapra történő módosítási lehetőségének betiltása milyen hatással lesz az erőviszonyokra. Mint ismert, a valenciai hétvégétől kezdve a csapatok már nem módosíthatnak motorbeállításaikon az időmérő és a futam közt (így mindenki a versenybeállításokkal szerepel már szombaton is), aminek következményeit nehéz volt előre megjósolni, ugyanis nem minden csapat élt ezzel a lehetőséggel.
A feltételezések szerint ezzel a döntéssel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) kihúzta a Red Bull Racing egyik méregfogát, bár ettől a vb-címvédő csapatnál nem tartanak. Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting mindenesetre elmondta, legjobb tudomása szerint az időmérőre, illetve a versenyre alkalmazott motorhangolások közt fél másodperc is lehet a különbség, vagyis elvileg a Red Bull ennyivel lesz lassabb innentől kezdve a kvalifikációkon. Whiting azt is elárulta, hogy bizonyos mértékben minden istálló élt ezzel a lehetőséggel, de voltak, akik különösen extrém módon használták motorjaikat az időmérőkön.
Első etap (Q1)
Az időmérő első szakasza nem okozott meglepetést, a nagycsapatok pilótái a keményebb gumikon, a közepes keverékeken futották mért köreiket, mivel nekik ez is elég volt a továbbjutáshoz. Azonban a riválisok nagyon gyorsak voltak a lágy gumikon, és többen is megérkeztek az élmezőnybe.
Erre a Mercedes azonnal reagált, Nico Rosberg és Michael Schumacher is lágy gumikkal biztosította be Q2-es részvételét. A kiesőzónába sodródó Mark Webber ugyanakkor továbbra is a kemény gumikon próbálkozott, és csak a 16. helyen tudott továbblépni. Az etapot a kiesés szele által szintén megcsapott Felipe Massa nyerte a lágy gumikon, hat tizedmásodpercet vert a keményebb abroncsokkal köröző Vettelre.
Az első körben kiesők mezőnye végül nem okozott meglepetést. Jaime Alguersuari 18. lett a Toro Rossóval. A három sereghajtó kiscsapat közül továbbra is a Team Lotus a legjobb, de hátrányuk még mindig jelentős a középmezőny végéhez képest: a 17. helyezett Heikki Kovalainen 1,4 másodperccel volt lassabb Alguersuarinál is.
A 107 százalékos szintidő (1:45.301), amit Massa idejéből számoltak, végül senkinek nem okozott problémát.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:38.413 |
- |
8 |
|
2 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:39.116 |
+0:00.703 |
7 |
|
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:39.198 |
+0:00.785 |
9 |
|
4 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:39.244 |
+0:00.831 |
5 |
|
5 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:39.266 |
+0:00.853 |
9 |
|
6 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:39.329 |
+0:00.916 |
8 |
|
7 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:39.453 |
+0:01.040 |
5 |
|
8 |
Sergio Perez |
Sauber |
1:39.494 |
+0:01.081 |
5 |
|
9 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:39.602 |
+0:01.189 |
11 |
|
10 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:39.679 |
+0:01.266 |
5 |
|
11 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:39.690 |
+0:01.277 |
7 |
|
12 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:39.690 |
+0:01.277 |
10 |
|
13 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:39.725 |
+0:01.312 |
11 |
|
14 |
Paul di Resta |
Force India |
1:39.852 |
+0:01.439 |
10 |
|
15 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:39.877 |
+0:01.464 |
10 |
|
16 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:39.956 |
+0:01.543 |
9 |
|
17 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:40.131 |
+0:01.718 |
10 |
|
|
Kiesők |
|
18 |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:40.232 |
+0:01.819 |
5 |
|
19 |
Heikki Kovalainen |
Team Lotus |
1:41.664 |
+0:03.251 |
10 |
|
20 |
Jarno Trulli |
Team Lotus |
1:42.234 |
+0:03.821 |
9 |
|
21 |
Timo Glock |
Virgin |
1:42.553 |
+0:04.140 |
9 |
|
22 |
Vitantonio Liuzzi |
Hispania Racing |
1:43.584 |
+0:05.171 |
10 |
|
23 |
Jerome D'Ambrosio |
Virgin |
1:43.735 |
+0:05.322 |
6 |
|
24 |
Narain Karthikeyan |
Hispania Racing |
1:44.363 |
+0:05.950 |
9 |
|
|
107%-os határ: 1:45.301 |
Második etap (Q2)
Az első etap után egyértelmű volt, hogy a középső, negyedórás szakaszban már a „nagyok” is első nekifutásra a sárga jelzésű lágy gumikkal futnak, hiszen a jelek szerint a közepes keverék lényegesen lassabb.
Egy másodperc híján nyolc perc volt vissza az etapból, amikor Pastor Maldonado autója megadta magát, és a venezuelai a pályán állt meg. Mivel váltója is beragadt, nem tudták letolni, ezért meg kellett szakítani az edzést.
Ekkor Vettel állt az élen a Red Bullal, ráadásul remek idővel, négy tizedmásodperccel vezetett a két McLaren előtt. Ők már vissza sem mentek a pályára a párperces kényszerszünet után, így is megőrizték helyüket a képzeletbeli dobogón.
A leintés utáni másodpercekben is úgy tűnt, hogy a legjobb tízben a várakozásoknak megfelelően a Red Bull, a McLaren, a Ferrari és a Mercedes autói mellett a két Lotus Renault lesz ott, de legutolsó körén Adrian Sutil (Force India) 34 ezredmásodpercet rávert Vitalij Petrovra, így övé lett a 10. hely, ami Q3-as részvételt ért számára.
Petrov tehát a 11. helyről rajtolhat vasárnap, mellőle a másik Force Indiával Paul di Resta indul majd. Mögöttük két Williams-Sauber összetételű rajtsor következik, a Q2 leglassabb tagja pedig Sébastien Buemi lett, így ő rajtol a 17. rajtkockából.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:37.305 |
- |
3 |
|
2 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:37.727 |
+0:00.422 |
3 |
|
3 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:37.749 |
+0:00.444 |
3 |
|
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:37.930 |
+0:00.625 |
4 |
|
5 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:38.058 |
+0:00.753 |
4 |
|
6 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:38.365 |
+0:01.060 |
6 |
|
7 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:38.373 |
+0:01.068 |
3 |
|
8 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:38.566 |
+0:01.261 |
6 |
|
9 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
1:38.781 |
+0:01.476 |
6 |
|
10 |
Adrian Sutil |
Force India |
1:39.034 |
+0:01.729 |
6 |
|
|
Kiesők |
|
11 |
Vitalij Petrov |
Lotus Renault |
1:39.068 |
+0:01.763 |
4 |
|
12 |
Paul di Resta |
Force India |
1:39.422 |
+0:02.117 |
6 |
|
13 |
Rubens Barrichello |
Williams |
1:39.489 |
+0:02.184 |
8 |
|
14 |
Kobajasi Kamui |
Sauber |
1:39.525 |
+0:02.220 |
7 |
|
15 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:39.645 |
+0:02.340 |
3 |
|
16 |
Sergio Perez |
Sauber |
1:39.657 |
+0:02.352 |
8 |
|
17 |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:39.711 |
+0:02.406 |
3 |
Harmadik etap (Q3)
Az utolsó etapban Vettel folytatta remeklését, és azok után, hogy délelőtt megjavította a pályacsúcsot, ismét tovább faragott azon, 1:36.975-tel az élre állt. Lewis Hamilton négy tizedmásodperccel követte a második helyen, Alonso pedig harmadikként várta a hajrát.
Az utolsó két-három percre mindenki pályára hajtott, de nem mindenki fejezte be gyorskörét. Webber felugrott a második helyre, és bár Vettel jó szektoridőket futott, ő is egyből a bokszba hajtott, mivel Hamilton és Alonso is feladta a küzdelmet (a spanyol elrontotta az egyik kanyart). A Red Bull tehát kibérelte az első sort, mögülük pedig Hamilton és Alonso várja majd az 57 körös futam rajtját.
Felipe Massa ötödik lett, a két héttel ezelőtti montreali győztes, Jenson Button a hatodik rajtkockát szerezte meg. A negyedik rajtsor a Mercedesé lett, ami teljesen megegyezik azzal, amit Schumacher a pénteki nap után is reális célként tűzött ki csapatuk elé.
Heidfeld és Sutil a gumispórolást szem előtt tartva mért kör nélkül fejezte be az utolsó etapot, ők osztoznak az ötödik rajtsoron.
Az Európa Nagydíj időmérő edzésének eredménye alapján úgy tűnik, a Red Bull szárnyalását a motorbeállításokra vonatkozó új rendelet sem vetette vissza. Az új szabály várhatóan a versenytempójuknak sem árt, így egyértelműen Vettel és Webber a valenciai futam fő esélyese.
Az 57 körös valenciai verseny vasárnap 14 órakor rajtol.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:36.975 |
- |
5 |
|
2 |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:37.163 |
+0:00.188 |
6 |
|
3 |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:37.380 |
+0:00.405 |
5 |
|
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:37.454 |
+0:00.479 |
5 |
|
5 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:37.535 |
+0:00.560 |
6 |
|
6 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
1:37.645 |
+0:00.670 |
6 |
|
7 |
Nico Rosberg |
Mercedes GP |
1:38.231 |
+0:01.256 |
3 |
|
8 |
Michael Schumacher |
Mercedes GP |
1:38.240 |
+0:01.265 |
3 |
|
9 |
Nick Heidfeld |
Lotus Renault |
idő nélkül |
- |
1 |
|
10 |
Adrian Sutil |
Force India |
idő nélkül |
- |
0 |
2011-es Európa Nagydíj,rajtsorrend:
|
1.
s
o
r
|
2.
Mark Webber
Red Bull Racing
1:37.163
|
1.
Sebastian Vettel
Red Bull Racing
1:36.975
|
|
2.
s
o
r
|
4.
Fernando Alonso
Ferrari
1:37.454
|
3.
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
1:37.380
|
|
3.
s
o
r
|
6.
Jenson Button
McLaren-Mercedes
1:37.645
|
5.
Felipe Massa
Ferrari
1:37.535
|
|
4.
s
o
r
|
8.
Michael Schumacher
Mercedes GP
1:38.240
|
7.
Nico Rosberg
Mercedes GP
1:38.231
|
|
5.
s
o
r
|
10.
Adrian Sutil
Force India
idő nélkül
|
9.
Nick Heidfeld
Lotus Renault
idő nélkül
|
|
6.
s
o
r
|
12.
Paul di Resta
Force India
1:39.422
|
11.
Vitalij Petrov
Lotus Renault
1:39.068
|
|
7.
s
o
r
|
14.
Kobajasi Kamui
Sauber
1:39.525
|
13.
Rubens Barrichello
Williams
1:39.489
|
|
8.
s
o
r
|
16.
Sergio Perez
Sauber
1:39.657
|
15.
Pastor Maldonado
Williams
1:39.645
|
|
9.
s
o
r
|
18.
Jaime Alguersuari
Toro Rosso
1:40.232
|
17.
Sébastien Buemi
Toro Rosso
1:39.711
|
|
10.
s
o
r
|
20.
Jarno Trulli
Team Lotus
1:42.234
|
19.
Heikki Kovalainen
Team Lotus
1:41.664
|
|
11.
s
o
r
|
22.
Vitantonio Liuzzi
Hispania Racing
1:43.584
|
21.
Timo Glock
Virgin
1:42.553
|
|
12.
s
o
r
|
24.
Narain Karthikeyan
Hispania Racing
1:44.363
|
23.
Jerome D'Ambrosio
Virgin
1:43.735
|
|