| : 2013-ban új független motorszállító érkezik az F1-be |
2013-ban új független motorszállító érkezik az F1-be
Áron 2011.05.06. 22:28

A BAR istálló korábbi csapatfőnöke, Craig Pollock a minap bejelentette, hogy 2013-ban egy új nem-gyári motorbeszállító vállalat, a PURE (Propulsion Universelle et Recuperation d'Energie, azaz: Univerzális Hajtás és Energia visszanyerés) vezéreként visszatér a Forma-1-be. A PURE a gyári motorszállítóknál olcsóbb erőforrásokat biztosít majd a csapatoknak.
Mint ismert, 2013-ban merőben újfajta szabályok lépnek érvénybe a Forma-1-ben a motorokat illetően, és a mostani V8-asok helyett attól az évtől kezdve a tervek szerint 1,6 literes, négyhengeres turbómotorok hajtják majd az F1-es versenyautókat. Az új motorbeszállító, a PURE (ez a név a fentebb említett rövidítés mellett szójátéknak is tekinthető, hiszen a „pure” angol szó jelentése „tiszta, hamisítatlan”) pedig máris ezekre a fajta négyhengeres turbós erőforrások kifejlesztésére specializálódott, hogy 2013-ban egyből a legfelkészültebb motorbeszállítóként csatlakozhasson a Forma-1 mezőnyéhez.
A PURE a félig Mecachrome, félig az IFP Energies Nouvelles által birtkolt TEOS Powertrain Engineeringgel együttműködésben fogja kifejleszteni a 2013-as szabályoknak megfelelő motorokat, és noha a vállalat főhadiszállása Svájcban van, a munka javarésze Franciaországban zajlik majd.
A projekt vezetője, Craig Pollock az Autosport magazinnak nyilatkozva a következőképpen vázolta a PURE F1-es terveit: „A PURE célja, hogy vezető szerepet töltsön be az új generációs erőforrások kifejlesztésében, amelyeknek már a környezetkímélés fokozott igényeinek is meg kell felelniük. Így aztán a motorokra vonatkozó 2013-as F1-es szabályváltozások megnyitották az utat a PURE előtt a Forma-1-be, ami egy kiváló platformot jelent majd a jövő technikai megoldásainak gyakorlatban való kipróbálására, mielőtt azokat más iparágakban is bevezetnénk.”
Pollock ezután azt is elmondta, hogy szerinte jóval költséghatékonyabb motorokat tudnak majd előállítani, mint a gyári motorbeszállítók, és meg is indokolta ezen állítását. „Az az igazság, hogy ha egy motorgyárnak 400-450 alkalmazottja van, mint a Mercedesnek, vagy 300, mint a Renault-nak, akkor ott nagyon sok felesleges többletkiadás jelentkezik. Ellenben mi kicsit kevesebb pénzből is meg tudnánk oldani a feladatot, aminek az az oka, hogy mi jóval iparibb felfogásban hangoljuk össze a különböző munkafázisokat, mint azt a nagy gyárak teszik.”
„A Mecachrome fogja összerakni és megépíteni a motorjainkat, amiket a TEOS, az IFP és a D2T fejleszt ki közösen. Szóval a lényeg, hogy a miénk egy nagyon szűk létszámú munkacsoport lesz, aminek az a nagy előnye, hogy kimondhatatlanul kevesebb pénzbefektetéssel tudjuk majd megépíteni a motorokat, mint a gyári beszállítók, és értelemszerűen jóval alacsonyabb áron is tudjuk majd kínálni azokat a Forma-1-es csapatoknak”- mondta el Pollock.
A skót üzletember ezután sietve hozzátette, a költséghatékonyság a legkevésbé sem fog a minőség rovására menni, mivel olyan kiváló szakemberek dolgoznak majd a csapatban, mint a Renault korábbi ügyvezető igazgatója, Christian Contzen, vagy épp az a Jean-Pierre Boudy, aki az 1970-es években a Renault első turbómeghajtású versenymotorjait tervezte, majd az 1990-es években a Peugeot F1-es motorjaiért felelt.
„Noha új beszállító leszünk a Forma-1-ben, de minden tapasztalatunk és szakértelmünk megvan a Forma-1-es motorok építéséhez. A tervezőcsoportunk minden tagja dolgozott már korábban az F1-es vagy a Le Mans-i 24 órás szériában, szóval mindannyian ismerik a dörgést. A motor fejlesztési munkálatait pedig az a Boudy vezeti majd, aki a Renault összes eddigi négyhengeres turbómotorját maga tervezte”- árulta el Pollock, aki végül azt is elmondta, a PURE azért is előnyben lehet a 2013-as motorok kifejlesztésében a többi beszállítóhoz képest, mert azok 2012-ig kénytelenek még a V8-as motorjaikat is fejleszteni, míg ők már most csak és kizárólag a négyhengeres erőforrások fejlesztésére koncentrálhatnak.
„Valamikor az idei év végén már próbapadon lesznek a 2013-ra kifejlesztett motorjaink, és azt hiszem, bátran állíthatom, hogy már most egy jókora lépéssel a többiek előtt járunk ezen a téren. Ne feledjük, hogy a Mercedes, a Ferrari és a Renault 2012 végéig még a V8-as projekten is kénytelen dolgozni, míg mi jelenleg csakis egy motorra koncentrálunk, a 2013-as négyhengeres turbómotorra”- avatta be az ígéretes projekt részleteibe a közvéleményt a PURE vezére.
A hírek szerint az F1 nagyura, Bernie Ecclestone és az FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) elnöke, Jean Todt is tárt karokkal fogadja az F1-ben a PURE-t, így elvileg semmi akadálya nem lehet a 2013-as bemutatkozásuknak.
„Köszöntjük a PURE-t a Forma-1-ben. A 2013-as szabályok azért kerülnek majd bevezetésre, hogy általuk csökkentsük a költségeket, óvjuk a környezetet és visszaszorítsuk az üzemanyag-fogyasztás mértékét az F1-ben. Őszintén kívánjuk a PURE-nak, hogy sikerüljön ezeknek a szabályoknak megfelelő motorokat gyártania”- kommentálta az új motorbeszállító érkezésének hírét Jean Todt.
|