| : Az FIA visszavonta a befújt diffúzorra vonatkozó szigorítást |
Az FIA visszavonta a befújt diffúzorra vonatkozó szigorítást
Áron 2011.07.18. 22:47

Csütörtökön a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hivatalosan is lezárta a múlt hétvégi Brit Nagydíjon kicsúcsosodó diffúzor-ügyet a Forma-1-ben, és a csapatok vasárnapi döntését elfogadva törölte a korábban bevezetni kívánt korlátozást. Ez az jelenti, hogy a szezon hátralévő futamain az istállók továbbra is korlátlanul használhatják a kipufogógázt autóik aerodinamikai teljesítményének növelésére.
Mint ismert, az idei Forma-1-es év egyik nagy technikai vívmánya a diffúzorba vezetett kipufogó. A rendszer a forró kipufogógáz révén növeli az autó leszorítóerejét. Ezt egyes csapatok azzal fejelték meg, hogy olyan motorbeállításokat alkalmaztak, amelyek révén gázelvételkor is kipufogógáz ömlött a diffúzorra, így fokozva az autó tapadását a kanyarokban. A korábbi tervek szerint az FIA ez utóbbit akarta beszüntetni, de mint látjuk, ez végül meghiúsult.
A szabálymódosítás igényelt némi átalakítást, éppen ezért az FIA több hetet hagyott a csapatoknak a felkészülésre, és a passzív üzemmódban is működő befújt diffúzorokat csak a Brit Nagydíjtól kezdve vonták volna ki a forgalomból. Mégpedig úgy, hogy fékezés közben a fojtószelepek legfeljebb 10 százalékra lehettek volna nyitva a motorokban. Ezt a silverstone-i versenyhétvége előtt az utolsó pillanatban 20 százalékra emelték, majd mint később kiderült, két motorgyártó, a Renault és a Mercedes is kapott némi kibúvót - igaz, a Renault-tól ezt szombat reggel mégis visszavonták.
A szövetség teljesen elvesztette az irányítást az események felett, és a csapatokra hárította a döntést. Ha az istállók vasárnap délelőtt egységesen elfogadták volna a korlátozás eltörlését, akkor már a Brit Nagydíjat is a régi feltételekkel futhatták volna, de ekkor a Ferrari és a Sauber még tiltakozott. A futam után azonban már ők is áldásukat adták, így már ekkor egyértelművé vált, hogy felesleges volt az egész kalamajka, minden visszatér a régi kerékvágásba - leszámítva persze a már Valenciában is alkalmazott tiltást, amely a motorbeállítások időmérő és futam közti módosítására vonatkozik, ez a továbbiakban is érvényben marad.
Az FIA csütörtökön közleményben számolt be az ügy részleteiről. „A szezon hátralévő részében minden autó a Valenciában is alkalmazott feltételekkel fut majd”- szól a hivatalos dokumentum talán legfontosabb mondata. Az is kiderül a kérdezz-felelek formában közzétett részletekből, hogy a csapatok abban is megegyeztek, hogy a szezon hátralévő részében erre a rendszerre hivatkozva már nem támadják meg egymást.
Ahogyan azt már korábban is tudni lehetett, 2012-től a témát egyszerűen megoldja a szövetség, mert a kipufogóvégeket már olyan meghatározott magasságban és helyen kell kivezetniük a csapatoknak, hogy ne is használhassák aerodinamikai célokra a kipufogógázt. A motorbeállításokat jövőre is saját igényeiknek megfelelően - természetesen betartva az alap előírásokat - alakíthatják majd a csapatok.
|