| : A második edzésen is Vettel az élen, a McLaren lőtávon belül |
A második edzésen is Vettel az élen, a McLaren lőtávon belül
Áron 2011.04.16. 09:31

Sanghaji szmog ide vagy oda, a világbajnoki címvédő Sebastian Vettel nem ködösített a Kínai Nagydíj pénteki szabadedzésein, mivel mindkét gyakorlást az élen zárta. A hétvégén várható izgalmak szempontjából mindenesetre biztató lehet, hogy a McLaren hátránya két másodpercről kevesebb, mint két tizedmásodpercre olvadt a második edzésen.
Magyar idő szerint péntek reggel 8 órakor jó időben, 26 Celsius-fokos levegő és 35 Celsius-fokos aszfalthőmérséklet mellett folytathatták a Forma-1-es csapatok a 2011-es Kínai Nagydíjra való felkészülést, és az egyedüli zavarótényezőt az első szabadedzéshez hasonlóan ezúttal is a pálya felett található városi szmog jelentette számukra.
A csapatok többsége rögtön az edzés első perceiben pályára küldte mindkét pilótáját az első bemelegítő körök megtételére, és az első gyorskörökre sem kellett sokáig várni. Személyi változás három helyen történt az első edzéshez képest, hiszen a második gyakorláson már mindegyik csapat két főállású pilótáját küldte munkába a hétvége további részére való felkészülés jegyében, vagyis a tesztpilóták aktív feladata Kínában ezzel véget is ért. A Force Indiánál Nico Hülkenberget Adrian Sutil, a Toro Rossónál Daniel Ricciardót Jaime Alguersuari, a Team Lotusnál pedig Luiz Raziát Jarno Trulli váltotta jól megszokott pilótaülésében.
Raziának az első edzésen ugyan felfüggesztés-problémái adódtak, de a második gyakorlás kezdetére a csapat szerelői orvosolták a bajt, így Trulli már egyből az első percekben zavartalanul hajthatott ki a sanghaji aszfaltcsíkra, csakúgy, mint az első edzésen kocsit törő Nick Heidfeld (Lotus Renault GP) és a látványosat piruettező Pastor Maldonado (Williams). Paul di Restának (Force India) és Vitantonio Liuzzinak (Hispania) már nem volt ilyen szerencséje - előbbi az egész második tréninget a bokszban töltötte technikai probléma miatt, míg Liuzzinak legalább néhány kör jutott a pályán az etap legutolsó perceiben.
A második szabadedzésen továbbra is kivétel nélkül az első tréningen használt kemény keverékű abroncsokon folytatták a munkát a csapatok, és egészen az edzés 23. percéig kellett várni az első lágy gumin futott gyorskörre - Maldonado egyből a 3. helyre ugrott előre a Williamsszel, ami előre sejtetni vélte, hogy a lágy gumikon ezen a hétvégén jelentősen jobb időket lehet majd elérni, mint a keményebb keveréken.
A sorrend ekkor, 23 perc elteltével egyébként Nico Rosberg (Mercedes GP), Jenson Button (McLaren) és Pastor Maldonado volt az élmezőnyben. Nem sokkal később a ferraris Felipe Massának is megjött a kedve a lágy gumik kipróbálásához, és első ilyen szetten futott gyorskörével egyből az élre is állt, mégpedig 1:38.507-es köridővel, ami már Sebastian Vettel kora reggel futott leggyorsabb idejénél is jó két tizedmásodperccel gyorsabb volt. A szezon első két futama után a Ferrarinak egyértelműen javítania kell saját kvalifikációs tempóján, a brazil a második edzés nagy részében láthatóan mindent meg is tett ennek érdekében.
Rosberg viszont hamarosan megmutatta a ferrarisoknak, hogy még mindig van mit csiszolniuk saját tempójukon, mivel ő is megtette első gyorskörét a lágy keveréken, is azon nyomban vissza is vette az első helyet Massától, méghozzá nem is akármilyen: 1:37.943-as köridővel. Mindeközben az első edzést hatalmas fölénnyel az élen záró két Red Bull halálos lelki nyugalomban körözött a sanghaji ringen, Vettel és Mark Webber autóját is jól megtankolta a csapat az edzés elején és mindkettőjüket kemény abroncsokon küldték pályára, vagyis ők már szemmel láthatóan az ideális versenybeállításokat kutatták.
Heidfeld tőle némileg szokatlan módon ismét lecsúszott a pályáról, ezúttal a 2-es kanyarban (az első edzésen a 10-es kanyar fogott ki rajta), és a hétvége során már másodszor törte össze a Lotus Renault elejét, ami miatt újabb rövid pihenőre kényszerült.
Ha a rutinos német kicsit körülnéz a bokszban, Fernando Alonso személyében akár ideális beszélgetőpartnerre is talált volna, hiszen a másfél órás edzés közepe táján a Ferrari spanyolja is a bokszban volt kénytelen vesztegelni egy hidraulikus jellegű probléma miatt. Mindez különösen bosszantó lehet a maranellóiak számára, akik csaknem a teljes téli felkészülést technikai problémáktól mentesen teljesítették, ehhez képest az elmúlt hat napban ez már a második alkalom, amikor Alonsóval a technika babrál ki. A Maláj Nagydíjon az állítható hátsó szárny szűnt meg állíthatónak lenni a Ferrariján, míg ezúttal tehát a hidraulikus rendszerben keletkezett valami hiba, ami miatt a spanyol csak az edzés utolsó tíz percében tudott újból pályára hajtani.
Az edzés záró félórájába érkezve szinte vezényszóra kezdődött meg a tűzijáték a pályán, mivel a topcsapatok pilótái ekkor érezték úgy, hogy eljött az idő első lágy gumin futott gyorsköreik megtételére a kínai nagydíjhétvégén. 65 perc elteltével a világbajnok Vettel ismét a mezőny élére állt, mögötte egy perc leforgása alatt a Hamilton, Button, Rosberg, Schumacher sorrend alakult ki az első öt helyen, vagyis a McLaren mellett a Mercedes GP is elég biztató formát mutat egyelőre Sepangban, kérdés, hogy ezt a hétvége hátralevő részére is át tudják-e vajon menteni majd.
Érdekesség lehet továbbá, hogy bár a lágy gumi szemmel láthatóan sokkal gyorsabb köridők megfutását teszi lehetővé a pilóták számára, mint a kemény keverékű abroncs, ám - az eddig Kínában látottak alapján - feltűnően rövidebb az élettartama annál. Vettel legalább öt kört képes volt megtenni a lágy gumikon (a második körében volt a leggyorsabb), ám Hamilton például egyetlen gyorsköre megfutása után közölte a csapatával rádión, hogy a gumik ezennel el is fogytak az autójáról. Mindez rendkívüli izgalmakat ígér már a szombati kvalifikációra és a vasárnapi futamra is.
Az edzés hajrájában az élmezőnyben már nem változott a sorrend, vagyis Vettelt a két McLaren és a két Mercedes követte a sorban az első öt helyen. Az első sanghaji gyakorláshoz hasonlóan a 6. helyen záró Massa még egy másodpercen belüli különbséggel követte Vettel győztes idejét, a többiek viszont már kívül rekedtek ezen a határon. A 7. helyen Adrian Sutil végzett a Force Indiával, rajta kívül még a Lotus Renault pilótapárosa és a Vettelhez képest nyilvánvalóan más programot futó Webber fért még be a top 10-be a másik Red Bull-lal.
Az edzés talán legnagyobb negatív meglepetését a technikai problémától is sújtott Alonso szolgáltatta, aki csak a 14. helyen zárt a Ferrarival, ám az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy amikor pályán is volt éppen, többnyire akkor is a kemény keverékű abroncsokon, viszonylag sok üzemanyaggal az autójában futott.
A legnagyobb pozitív szenzációt pedig kétségkívül a Hispania duója szolgáltatta, hiszen annak ellenére, hogy Vitantonio Liuzzi csak 3 kört tudott megtenni a pályán, a spanyol kiscsapat a második sanghaji edzésen mindkét autójával megelőzte a Virgin pilótapárosát, akik így az utolsó két helyen végeztek, és csalódottságukat növelheti, hogy Timo Glock autójában még a kipufogórendszer is rakoncátlankodott.
A Kínai Nagydíj harmadik szabadedzése magyar idő szerint szombat hajnali 5 órakor, az időmérő edzés reggel 8 órakor kezdődik.
2011-es Kínai Nagydíj, 2. szabadedzés:
|
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:37.688 |
- |
34 |
|
2 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:37.854 |
+0:00.166 |
22 |
|
3 |
J. Button |
McLaren |
1:37.935 |
+0:00.247 |
31 |
|
4 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:37.943 |
+0:00.255 |
34 |
|
5 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:38.105 |
+0:00.417 |
29 |
|
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:38.507 |
+0:00.819 |
36 |
|
7 |
A. Sutil |
Force India |
1:38.735 |
+0:01.047 |
35 |
|
8 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
1:38.805 |
+0:01.117 |
26 |
|
9 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
1:38.859 |
+0:01.171 |
31 |
|
10 |
M. Webber |
Red Bull |
1:39.327 |
+0:01.639 |
33 |
|
11 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:39.538 |
+0:01.850 |
33 |
|
12 |
P. Maldonado |
Williams |
1:39.667 |
+0:01.979 |
37 |
|
13 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:39.771 |
+0:02.083 |
18 |
|
14 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:39.779 |
+0:02.091 |
17 |
|
15 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:39.828 |
+0:02.140 |
25 |
|
16 |
R. Barrichello |
Williams |
1:39.925 |
+0:02.237 |
32 |
|
17 |
S. Perez |
Sauber |
1:39.953 |
+0:02.265 |
30 |
|
18 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
1:40.476 |
+0:02.788 |
30 |
|
19 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:41.482 |
+0:03.794 |
32 |
|
20 |
N. Karthikeyan |
HRT |
1:42.902 |
+0:05.214 |
25 |
|
21 |
V. Liuzzi |
HRT |
1:43.850 |
+0:06.162 |
3 |
|
22 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
1:44.008 |
+0:06.320 |
35 |
|
23 |
T. Glock |
Virgin |
1:44.747 |
+0:07.059 |
12 |
|
24 |
P. di Resta |
Force India |
idő nélkül |
- |
0 |
|