Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Forma-1 Klub (© 2006-2015) <--- Áron honlapja
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Szavazás

Jelenleg nincs szavazás!

 
Számláló
Indulás: 2005-01-08
 
Chat / Üzenőfal

Forma-1 Klub Chat (ÚJ!):

Belépés a Chatre! (www.forma1klub.atw.hu)

Üzenőfal:

 

 
SMS-hirdetőfal
 
Holdfázis

Holdfázis
 
Világóra
 
Alkalomszámláló
 
A Legjobb Scriptek Szállítója
 
Más cuccok
 
Lezárt szavazások
 
Cikkek,Irományok stb...
 
 
Csapatok 2011
 
Tabella

...::: VB-állás :::...

 
Naptár / ajánló
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
A Forma-1 világbajnokai (1950-2011) [HAMAROSAN!]
 
Látogató figyelő

free counters

 

 
Hírek/Cikkek
Hírek/Cikkek : Ayrton Senna: Egy csodálatos pályafutás története

Ayrton Senna: Egy csodálatos pályafutás története

Áron  2014.05.01. 15:32

Húsz évvel ezelőtt, 1994. május 1-jén veszítette életét a Forma-1 történetének egyik legsikeresebb és legnépszerűbb versenyzője, Ayrton Senna. A háromszoros világbajnok 1984 és 1994 között 41 futamgyőzelmet és 65 rajtelsőséget szerzett nem mindennapi pályafutása során, amit röviden alábbi cikkünkben próbáltunk összefoglalni.


Ayrton Senna da Silva 1960. március 21-én született a brazíliai Sao Paulóban. Pályafutását természetesen gokartozással kezdte, majd a legtöbb „tengerentúli” versenyzőhöz hasonlóan már fiatal korában Európába kötözött. Első kiugró sikerét 1983-ban érte el, amikor megnyerte a Brit Forma-3-as bajnokságot, mégpedig igen komoly fölénnyel. A szezon során 12 győzelmet aratott, ebből 9-et zsinórban. Ebben a szezonban egyébként megnyerte a rangos Makaói Forma-3-as Nagydíjat is és azonnal felkerült a Forma-1-es csapatvezetők „kívánságlistájára”.

Ayrton SennaA holtszezonban tesztelte a Williams, a McLaren, a Brabham (1983-ban ezzel a csapattal lett világbajnok Senna honfitársa, Nelson Piquez) valamint a Toleman Forma-1-es autóját. Végül Ted Toleman alakulatához igazolt, első Forma-1-es futamát pedig hazai közönség előtt teljesíthette 1984 márciusában. Az időmérőn a tizenhetedik helyet tudta megszerezni, a futamot azonban nyolc kör után a turbófeltöltő meghibásodása miatt fel kellett adnia. Első világbajnoki pontját a szezon második versenyén szerezte, Dél-Afrikában (hatodikként ért célba). Először Monacóban állhatott dobogóra, ahol a futam megszakítását követően másodikként rangsorolták. Később Nagy-Britanniában és Portugáliában is a legjobb három között végzett (mindkétszer harmadik lett). A pontversenyt kilencedikként zárta.

1985-ben a Lotushoz igazol és az esős Portugál Nagydíjon (a szezon második futamán) megszerzi pályafutása első győzelmét. Pár hónappal később Belgiumban is elsőként halad át a célvonalon. Két sikerének, valamint négy további dobogós helyezésének köszönhetően negyedikként fejezi be második teljes Forma-1-es évadját, melyben mindenkinél több (7) rajtelsőséget szerez (a későbbi világbajnok, Alain Prost például „csak” két alkalommal indulhatott az első helyről).

A következő évad is hasonló forgatókönyv szerint zajlik, a két futamgyőzelmet szerző brazil tehetség ugyani negyedik lesz az év végi összesítésében. Az időmérő edzéseken ezúttal sem tudják megállítani, hiszen nyolc pole pozícióval lesz gazdagabb (a világbajnoki címét megvédő Prost egyszer diadalmaskodik a kvalifikáción).

1987-ben megszerzi pályafutása első monacói diadalát, amit később öt másik a hercegségben aratott siker követ, ezzel (azaz hat ottani sikerével) pedig a mai napig csúcstartónak számít. 1989 és 1993 között egyébként zsinórban ötször haladt át elsőként a célvonalon, 1988-ban pedig vezető helyről esett ki a futam 66. körében (saját bevallása szerint vezetői hiba miatt). Közvetlenül a monacói megmérettetés után Detroitban is győzedelmeskedni tud, utolsó lotusos évében pedig harmadikként végez a pontversenyben.

A brazil fenomén 1988-ban csatlakozik a McLaren-Hondához, ahol az akkor még „csak” kétszeres francia világbajnok, Alain Prost mellett kell bizonyítania. Kettejük mára klasszikussá nemesedő párharca a Forma-1 következő öt évének egyik, ha nem a legmeghatározóbb eleme volt. Az „első menetet” Senna nyerte, 1988-ban ugyanis elhódítja pályafutása első világbajnoki címét. A legyőzhetetlennek tartott MP4/4-essel nyolcszor halad át elsőként a célvonalon (a szezon tizenhat versenyéből tizenötször a McLaren pilótái diadalmaskodnak) az időmérőkön pedig 13 rajtelsőséget szerez. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy 1988-ban Prost neve mellé került több világbajnoki egység (105, míg Senna 94-et gyűjtött) az akkori szabályrendszer azonban csak a legjobb 11 eredményt vette figyelembe, így a hivatalos eredménylistán a brazil került az élre 90 egységgel, a francia pedig 87-el második lett.

Ayrton SennaSenna és Prost rivalizálása az 1989-es Japán Nagydíjon érkezett el „tetőpontjához”, egészen pontosan a 47. körben, amikor a brazil megpróbálta leelőzni riválisát, a pontverseny éllovasa azonban ráhúzta a kormányt ellenfelére, így a két autó (viszonylag alacsony sebességnél) összeakadt. Prost az ütközés után kiszállt autójából, Senna azonban (akinek győznie kellet a bajnoki remények életben tartásához) nem akarta feladni a küzdelmet, így a pályabírók segítségét kérve (akik meg is tolták autóját) a „menekülőúton” visszatért a pályára, sőt a futamot is megnyerte. Utólag azonban elvették győzelmét a mesterséges indítás, a sikán levágása, valamint a bokszutca vonalára való ráhajtása miatt. A visszavonulás gondolatával is eljátszó Senna később a futamon elkövetett vétségekért egy 100 ezer dolláros pénzbírságot is kapott, sőt a versenyzéshez szükséges szuperlicencét is felfüggesztették. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntését máig komoly viták övezik. A brazil ebben a szezonban 6 győzelmet és 13 rajtelsőséget szerzett, a bajnokságban pedig második lett.

1990-ben Prost már a Ferrari versenyzőjeként szállt harcba a világbajnoki címért, melynek sorsáról ismét egy ütközés döntött. Az indulatok egyébként már az időmérő edzés után elszabadultak: Senna és új csapattársa Gerhard Berger ugyanis már a kvalifikáció előtt elment az FIA akkor elnökéhez, Jean-Marie Balestréhez, akitől azt kérte, hogy helyezzék át az első rajtkockát, az ugyanis a pálya kedvezőtlenebb (porosabb) oldalán van. A francia állítólag elfogadta az ajánlatot, ám, miután Senna megszerezte a rajtelsőséget mégsem adott engedélyt a változtatásra. Másnap Prost lerajtolta ellenfelét, aki azonban 273 km/órás sebességgel belement Ferrarijába, a baleset következtében pedig mindketten kiestek a versenyből (akkor egyikük sem kapott büntetést). A világbajnoki cím így a 6 futamgyőzelmet és a 10 rajtelsőséget szerző Sennához került, aki egy évvel később egy interjú során beismerte, az ütközést előre kitervelte.

Az 1991-es egy sokkal nyugodtabb szezon volt Senna pályafutásában, aki ebben az évben 7 győzelemmel és 8 rajtelsőséggel gazdagodott, a szezon végén pedig ő lett a sport történetének legfiatalabb háromszoros világbajnoka (31 éves volt ekkor). Ebben az évben a Williams-Renault kiválósága, Nigel Mansell volt az első számú kihívó, az „oroszlán” azonban háromszor nullázott az idény elején, míg Senna az első négy futamon nem talált legyőzőre, így a brit később csak „futhatott” az eredmény után.

Az 1992-es egyértelműen Mansell és a Williams-Renault éve volt. A korábban rendkívül balszerencsés brit pilóta ugyanis hatalmas előnnyel hódította el a világbajnoki címet, csapattársa, Riccardo Patrese pedig második lett a végelszámolásnál. A szezon során három győzelmet szerző Sennát (kinek munkáját ebben az évben rengeteg technikai probléma hátráltatta) egy fiatal tehetség, a Benettonnál versenyző Michael Schumacher is leelőzte, így a brazilnak be kellett érnie az év végi negyedik hellyel, azaz 1986 óta először maradt „érem” nélkül.

Ayrton SennaSokan az 1993-ast tartják Senna egyik legjobb évének, a „világverő” Williams-Renault-nál sokkal gyengébbnek tartott McLaren-Forddal ugyanis öt győzelmet szerzett. Köztük azt a felejthetetlen sikert az Európa Nagydíjon, a vizes doningtoni pályán, ahol a start után még ötödikként fordult be az első kanyarba, az első kör végén azonban már ő vezette a mezőnyt, a leintés pillanatában pedig csak a másodikként befutó Damon Hill mondhatta el magáról, hogy nem kapott kört a braziltól (hátránya azonban neki is majd’ másfél perc volt a későbbi csapattárssal szemben). Nagyszerű teljesítménye a szezon végén egy összetettbeli második helyet ért, egy háromszoros világbajnok azonban ezzel nem lehet elégedett, ezért csatlakozik a Williams-Renault-hoz, ahol az egykori „nemezist”, az 1993-ban világbajnokként visszavonuló Alain Prostot váltja.

A rengeteg változást hozó 1994-es év meglehetősen döcögősen indult Senna számára, az első két versenyen ugyanis hiába szerezte meg a rajtelsőséget, egyszer sem jutott el a célig, Interlagosban ugyanis egy vezetői hiba miatt kellett feladnia a küzdelmet, Aidában pedig már a start után kilökték. A San Marinó-i Nagydíjon Senna megszerezte szezonbéli harmadik rajtelsőségét, a futam hetedik körében azonban vezető helyről kicsúszott a Tamburello-kanyarban és egyenesen a betonfalba ütközött. A brazil autójának lerepülő jobb első kereke találta fejbe, sérüléseibe pedig néhány órával a kórházba szállítást követően belehalt. Mindössze 34 éves volt ekkor.

Ayrton Senna eredményei:

Nagydíj/Rajt

162/161

Futamgyőzelem

41

Dobogós helyezés

80

Szerzett pontok

610 (614)

Pole Pozíció

65

Leggyorsabb kör

19

Első verseny

1984 Brazil Nagydíj

Első győzelem

1985 Portugál Nagydíj

   

 

Szólj hozzá te is!
Név:
E-mail cím:
Amennyiben megadod az email-címedet, az elérhető lesz az oldalon a hozzászólásodnál.
Hozzászólás:
Azért, hogy ellenőrízhessük a hozzászólások valódiságát, kérjük írd be az alábbi képen látható szót. Ha nem tudod elolvasni, a frissítés ikonra kattintva kérhetsz másik képet.
Írd be a fenti szót: új CAPTCHA kérése
 
 
Még nincs hozzászólás.
 
Óra
 
Naptár
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Fórum

Forma-1 Klub Fórum (ÚJ!):

Belépés a Fórumra! (www.forma1klubforum.atw.hu)

 

 

 
 

Top Linkgyűjteméy
 

Kattints ide!

 

Reklámozza Ingyen Weboldalát ! Banner TOP 2004 - http://bannertop.reklam-csere.hu

 
 
 
Hun-Web Katalógus és Kereső
 
 
Digital Óra
 
Linkajánló
 
F1 videók
 
Zenelejátszó
 
Free Guestbook
My Guestbook
 
Pilóták 2011
 
forráskódot elrejteni oldal tartalma
 
Letöltések
 

Kuruc.info

 
Oldal nyelve/The language of a side
 
Támogatóink

Nindzsamester

Horváth Gabriella

 
Visuland

 
Lájkolj minket Facebookon! :)
 
A Forma-1 világbajnokságainak végeredménye(1950-2011) [HAMAROSAN!]
 

ÁGICAKÖNYVTÁRA - KÖNYVEK, KÖNYVEK, KÖNYVEK - ÁGICAKÖNYVTÁRA    *****    MOVIE-NIGHT -> Filmek, Sorozatok <- MOVIE-NIGHT    *****    Movie-    *****    Játssz a színekkel keress szebbnél szebb képeket, építs, szépítsd a portálod, hogy szebb és színesebb legyen a világod!    *****    Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168