| : Ez már nyomasztó fölény: Vettel Kínában is a pole-ból rajtol |
Ez már nyomasztó fölény: Vettel Kínában is a pole-ból rajtol
Áron 2011.04.16. 10:33

Sebastian Vettel továbbra is százszázalékos idén: az eddigi két pole pozíciója és futamgyőzelme mellé a Kínai Nagydíj első rajtkockáját is megszerezte. A Red Bull Racing világbajnoka könnyedén lett első, a riválisok, a McLarenekkel az élen meg sem tudták szorongatni. A Ferrarikat Nico Rosberg is megelőzte a Mercedesszel.
Sanghajban szombaton az időmérő edzés ideje alatt az előrejelzéseknek megfelelően meglehetősen alacsony volt a levegő hőmérséklete, mindössze 15 fokig emelkedett a hőmérő higanyszála. Az aszfalt 23-25 fokig melegedett.
A pole pozíció legfőbb várományosa egyértelműen Sebastian Vettel volt, akit a riválisok az első két fordulóban sem tudtak legyőzni. A Red Bull Racing németje az első három szabadedzésen Kínában sem talált legyőzőre, tehát jó előjelekkel várhatta a kvalifikációt.
Első etap (Q1)
Az első húsz perc Sanghajban óriási meglepetéssel szolgált, a hat fix kieső mellett ugyanis Mark Webber búcsúzott. Az ausztrál nem egy baleset vagy kicsúszás miatt nem tudott jobb időt futni a Red Bull Racing versenyautójával, hanem egyszerűen ennyire volt képes, valószínűleg az RB7-es műszaki állapota miatt. A mezőny többsége az utolsó percekben már a lágyabb gumikkal futotta gyorsköreit, a Red Bull azonban a kemény abroncsokon küldte vissza Webbert (csapattársa, Sebastian Vettel a kemény gumikkal is könnyedén továbbjutott), aki talán emiatt sem tudott elkerülni a kiesőzónából. Mint ismert, Webber a harmadik szabadedzésen csak öt kört tudott megtenni, komoly problémák voltak a KERS-ével.

Webber idei éve nem kezdődött túl jól, és a jelek szerint nem Kínában lesz a fordulópont számára
Az egyébként az élmezőnybe várt ausztrál csak a 18. helyről rajtolhat, mögüle a Team Lotus, a Virgin és a Hispania pilótái indulhatnak majd.
A Q1 legjobb idejét Nico Rosberg futotta a Mercedesszel, így az ő idejéből számították ki a 107 százalékos határt is (1:41.941), ami nem jelentett problémát senkinek, így vasárnap Kínában is teljes lesz a mezőny. A Hispania ugyan az időmérőn nem tudta megverni jelenlegi legfőbb ellenfelét, a Virgint, de az utolsó helyről rajtoló Narain Karthikeyan is másfél másodperccel jobb volt, mint a 107 százalékos határ.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:35.272 |
- |
8 |
|
2 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
1:35.370 |
0:00.098 |
8 |
|
3 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.389 |
0:00.117 |
8 |
|
4 |
F. Massa |
Ferrari |
1:35.478 |
0:00.206 |
8 |
|
5 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:35.508 |
0:00.236 |
8 |
|
6 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:35.674 |
0:00.402 |
5 |
|
7 |
P. di Resta |
Force India |
1:35.702 |
0:00.430 |
8 |
|
8 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
1:35.910 |
0:00.638 |
7 |
|
9 |
R. Barrichello |
Williams |
1:35.911 |
0:00.639 |
8 |
|
10 |
J. Button |
McLaren |
1:35.924 |
0:00.652 |
5 |
|
11 |
S. Perez |
Sauber |
1:36.046 |
0:00.774 |
9 |
|
12 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:36.091 |
0:00.819 |
5 |
|
13 |
A. Sutil |
Force India |
1:36.092 |
0:00.820 |
8 |
|
14 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:36.110 |
0:00.838 |
7 |
|
15 |
P. Maldonado |
Williams |
1:36.121 |
0:00.849 |
10 |
|
16 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:36.133 |
0:00.861 |
7 |
|
17 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.147 |
0:00.875 |
4 |
|
18 |
M. Webber |
Red Bull |
1:36.468 |
0:01.196 |
8 |
|
19 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
1:37.894 |
0:02.622 |
7 |
|
20 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:38.318 |
0:03.046 |
10 |
|
21 |
J. D’Ambrosio |
Virgin |
1:39.119 |
0:03.847 |
8 |
|
22 |
T. Glock |
Virgin |
1:39.708 |
0:04.436 |
8 |
|
23 |
V. Liuzzi |
HRT |
1:40.212 |
0:04.940 |
9 |
|
24 |
N. Karthikeyan |
HRT |
1:40.445 |
0:05.173 |
9 |
A 107 százalékos idő: 1:41.941
Második etap (Q2)
A középső etapban Sebastian Vettel rögtön a lágy gumival futotta meg legjobb idejét, amit a két McLaren még túlszárnyalt. Ők ezek után már nem is hajtottak vissza a pályára, az ő továbbjutásuk nem forgott veszélyben, és már spórolhattak a lágy gumikkal az utolsó etapra, ami nagy előny a hajrában, amikor a pole pozícióról kell majd dönteniük.
A Lotus Renault veszélyes játékot űzött, ugyanis csak a hajrában küldte pályára versenyzőit, egy gyorskörre, ami egy hiba esetén végezetes is lehetett volna. Petrov megfutotta a továbbjutást érő kört, de levezető körén autója lelassult, és félre kellett állnia. Mivel azonban veszélyes helyen állt meg, és sebességváltója is beragadt, így letolni sem tudták, ezért a versenyirányítás piros zászlóval megszakította az edzést. A hátralévő idő ekkor 2 perc 2 másodperc volt, ami még éppen elég arra, hogy egy felvezető kör után egy gyorskört fusson az, aki ezt még fontosnak tartja.

Petrov központi figura volt a Q2-ben - de nem úgy, ahogy ő is szerette volna
Petrov nagy dobásra készült
„A második vagy a harmadik kanyarban éreztem, hogy valami nincs rendben az autóval, tövig nyomtam a gázt, de semmi hatása nem volt és sebességet sem tudtam váltani. Utána kell járnunk, hogy mi történt. Nagyon-nagyon csalódott vagyok, mert nagyot léptünk előre a beállítások terén, a pénteki naphoz képest is fejlődtünk, jó volt vezetni az autót. Érdekes lett volna látni, hogy mire lettünk volna képesek a Q3-ban”- értékelt röviden a BBC munkatársának Petrov az időmérő után.
Ahogyan az várható volt, óriási forgalom alakult ki a pályán, amikor percekkel később ismét zöldre váltott a bokszutca végén a lámpa (a kínai pályabírók nem kapkodtak az autó kiemelésével).
Az első három helyezett (Vettel és a két McLaren), a kieső Petrov és a két Toro Rosso kivételével mindenki javítani akart még. Bár nem sokon múlott, de mind a tizenegy pilóta időben teljesíteni tudta felvezető körét, így mindenki számára megadatott a javítás lehetősége. A nagy forgalom miatt azonban néhányan be sem fejezték körüket és rögtön a bokszba hajtottak, látva, hogy úgysem lenne jobb az idejük.
Michael Schumacher egy hiba miatt csak a 14. helyről rajtolhat majd. A Petrov leállása előtt köridő nélkül álló Nick Heidfeld sem járt szerencsével, ő sem tudott olyan kört futni, amivel bekerülhetett volna a top10-be, sőt, csak a 16. rajtkocka lett az övé. Szintén elbúcsúzott a Q2-ben a két Williams, a két Sauber, és legjobb kiesőként, vagyis tizenegyedikként Adrian Sutil is a Force Indiával.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:34.486 |
- |
3 |
|
2 |
J. Button |
McLaren |
1:34.662 |
+0:00.176 |
3 |
|
3 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:34.776 |
+0:00.290 |
4 |
|
4 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
1:35.149 |
+0:00.663 |
3 |
|
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.165 |
+0:00.679 |
7 |
|
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:35.437 |
+0:00.951 |
7 |
|
7 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:35.500 |
+0:01.014 |
6 |
|
8 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:35.563 |
+0:01.077 |
6 |
|
9 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:35.850 |
+0:01.364 |
8 |
|
10 |
P. di Resta |
Force India |
1:35.858 |
+0:01.372 |
6 |
|
11 |
A. Sutil |
Force India |
1:35.874 |
+0:01.388 |
6 |
|
12 |
S. Perez |
Sauber |
1:36.053 |
+0:01.567 |
7 |
|
13 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.236 |
+0:01.750 |
7 |
|
14 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:36.457 |
+0:01.971 |
8 |
|
15 |
R. Barrichello |
Williams |
1:36.465 |
+0:01.979 |
7 |
|
16 |
N. Heidfeld |
Lotus Renault |
1:36.611 |
+0:02.125 |
4 |
|
17 |
P. Maldonado |
Williams |
1:36.956 |
+0:02.470 |
7 |
Harmadik etap (Q3)
A legjobb rajthelyekért tehát Vettel (Red Bull), a két McLaren, a két Ferrari, a két Toro Rosso, valamint Rosberg (Mercedes) és a 25. születésnapját ma ünneplő Paul di Resta küzdhetett meg. Az újonc skót egyébként biztosan legjobb F1-es rajthelyével ünnepelhet, hiszen eddig mindkét versenyén a 14. helyről rajtolt. Petrov hiába került be a Q3-ba, ott már nem hajthatott pályára.
A Q3-ban Button kezdett a legjobban, de a mögötte érkező Vettel azonnal hét tizedmásodpercet vert mclarenes riválisára. Rajtuk kívül a két Toro Rosso futott gyorskört az első percekben, Hamilton és a többiek a bokszból figyelték az első felvonást.
Az utolsó három percben azonban mind a kilenc pilóta pályára hajtott (Petrov ugyebár bármennyire szerette volna, ezt nem tehette meg). Hamilton azonban nem tudta megverni csapattársát, Buttont sem, a Ferrarikat pedig a Mercedesszel Nico Rosberg is megelőzte. Így Vettelnek már utolsó körét sem kellett befejeznie, könnyedén megnyerte az idei harmadik időmérő edzést is.
A hetediktől a kilencedik helyekig a két Toro Rosso közrefogta Di Restát, Petrov pedig a tizedik helyről rajtolhat majd.
Vettel előnye bő hét tizedmásodperc lett a végén Buttonnal szemben, és látva a hétvégi eddigi részében, valamint az első két fordulóban mutatott teljesítményét, a vasárnapi futamnak is ő a legnagyobb esélyese. Az 56 körös Kínai Nagydíj vasárnap magyar idő szerint reggel 9 órakor rajtol.
|
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
Hátrány |
Kör |
|
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:33.706 |
- |
5 |
|
2 |
J. Button |
McLaren |
1:34.421 |
+0:00.715 |
5 |
|
3 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:34.463 |
+0:00.757 |
3 |
|
4 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:34.670 |
+0:00.964 |
3 |
|
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.119 |
+0:01.413 |
3 |
|
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:35.145 |
+0:01.439 |
3 |
|
7 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:36.158 |
+0:02.452 |
3 |
|
8 |
P. di Resta |
Force India |
1:36.190 |
+0:02.484 |
3 |
|
9 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:36.203 |
+0:02.497 |
3 |
|
10 |
V. Petrov |
Lotus Renault |
idő nélkül |
- |
0 |
A 2011-es Kínai Nagydíj rajtfelállása:
|
|
Pilóta |
Csapat |
Legjobb köridő |
|
1 |
S. Vettel |
Red Bull |
1:33.706 |
|
2 |
J. Button |
McLaren |
1:34.421 |
|
3 |
L. Hamilton |
McLaren |
1:34.463 |
|
4 |
N. Rosberg |
Mercedes |
1:34.670 |
|
5 |
F. Alonso |
Ferrari |
1:35.119 |
|
6 |
F. Massa |
Ferrari |
1:35.145 |
|
7 |
J. Alguersuari |
Toro Rosso |
1:36.158 |
|
8 |
P. di Resta |
Force India |
1:36.190 |
|
9 |
S. Buemi |
Toro Rosso |
1:36.203 |
|
10 |
V. Petrov |
Renault |
idő nélkül |
|
11 |
A. Sutil |
Force India |
1:35.874 |
|
12 |
S. Perez |
Sauber |
1:36.053 |
|
13 |
K. Kobajasi |
Sauber |
1:36.236 |
|
14 |
M. Schumacher |
Mercedes |
1:36.457 |
|
15 |
R. Barrichello |
Williams |
1:36.465 |
|
16 |
N. Heidfeld |
Renault |
1:36.611 |
|
17 |
P. Maldonado |
Williams |
1:36.956 |
|
18 |
M. Webber |
Red Bull |
1:36.468 |
|
19 |
H. Kovalainen |
Team Lotus |
1:37.894 |
|
20 |
J. Trulli |
Team Lotus |
1:38.318 |
|
21 |
J. D'Ambrosio |
Virgin |
1:39.119 |
|
22 |
T. Glock |
Virgin |
1:39.708 |
|
23 |
V. Liuzzi |
HRT |
1:40.212 |
|
24 |
N. Karthikeyan |
HRT |
1:40.445 |
|