John Surtees

Teljes név: John Surtees
Született: Anglia, Surrey, Tatsfield, 1934. február 11.
Nemzetisége: brit
Aktív évei: 1960-1972
Csapata(i): Lotus, Cooper, Lola, Ferrari, Honda, BRM, McLaren, Surtees
Nagydíjak száma: 111
Világbajnoki címek: 1 (1964)
Győzelmek: 6
Dobogós helyezések: 24
Első rajtkockák: 8
Leggyorsabb körök: 10
Első nagydíj: 1960 Monacói Nagydíj
Első győzelem: 1963 Német Nagydíj
Legutolsó győzelem: 1967 Olasz Nagydíj
Legutolsó nagydíj: 1972 Olasz Nagydíj

John Surtees (Anglia, Surrey, Tatsfield, 1934. február 11. – ) egykori brit gyorsaságimotor- és autóversenyző, 1964-ben a Formula–1 világbajnoka, hétszeres gyorsaságimotor világbajnok. Saját Forma–1-es csapatot is alapított Surtees Racing Organisation. Az egyetlen versenyző, aki két és négy keréken is világbajnok volt.
1952-ben kezdett el a gyorsaságimotoros versenysorozatban versenyezni. Harmadik évében a sorozatban, 1956-ban világbajnok lett, majd 1958-tól 1960-ig győzött a 350 és az 500 köbcentis szériákban az MV Agusta csapattal.
Formula–1-es karrierjét 1960-ban kezdte a Lotus csapatánál. Első versenyén Monte-Carloban nem ért célba. Második, és egyben hazai futamán már második ként ért célba. Ebben az évben még két nagydíjon rajtolt, de egyiken sem ért célba. 1961-ben csatlakozott a Cooper csapathoz, és teljes szezont futott.
A nagy sikerek elmaradtak, két ötödik helyével tizenkettedik helyen végzett a bajnokságban. 1962-ben negyedik lett az egyéni bajnokságban. Ezután, 1963-ban a Ferrarihoz ment, ahol első évében negyedik, majd 1964-ben világbajnok lett az olasz csapattal. 1966-ig maradt a Ferrarinál, miután megromlott a kapcsolata a csapatvezető Dragonival. 1966 első néhány versenye után pályafutását ismét a Coopernél folytatta. Ezévben második lett Jack Brabham mögött. 1967-ben és 1968-ban a Hondánál versenyzett. Egy évig, 1969-ben a BRM-nél volt, majd saját csapatot alapított, ahol pályafutása befejtéig, 1972-ig versenyzett. Saját csapatánál mindössze 6 pontot szerzett.
Surtees pályafutása során hat győzelmet aratott: Német Nagydíj 1963 és 1964, Olasz Nagydíj 1964 és 1967, Belga Nagydíj 1966 és Mexikói Nagydíj 1966. Az amerikai CanAm szériában is részt vett, amiben első évévben, 1966-ban nyerni is tudott.
1996-ben bekerült a Nemzetközi Motorsportok Hírességeinek Csarnokába.
Teljes Forma-1 -es eredménysorozata:
Év |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Helyezés |
Pont |
1960 |
Lotus |
ARG |
MON
Ki |
500 |
NED |
BEL |
FRA |
GBR
2 |
POR
Ki |
ITA |
USA
Ki |
|
|
|
14. |
6 |
1961 |
Yeoman Credit
Racing Team |
MON
Ki |
NED
7 |
BEL
5 |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
GER
5 |
ITA
Ki |
USA
Ki |
|
|
|
|
|
12. |
4 |
1962 |
Bowmaker-Yeoman
Racing Team |
NED
Ki |
MON
4 |
BEL
5 |
FRA
5 |
GBR
2 |
GER
2 |
ITA
Ki |
USA
Ki |
RSA
Ki |
|
|
|
|
4. |
19 |
1963 |
Ferrari |
MON
4 |
BEL
Ki |
NED
3 |
FRA
Ki |
GBR
2 |
GER
1 |
ITA
Ki |
USA
Ki |
MEX
KIZ |
RSA
Ki |
|
|
|
4. |
22 |
1964 |
Ferrari |
MON
Ki |
NED
2 |
BEL
Ki |
FRA
Ki |
GBR
3 |
GER
1 |
AUT
Ki |
ITA
1 |
USA
2 |
MEX
2 |
|
|
|
1. |
40 |
1965 |
Ferrari |
RSA
2 |
MON
4 |
BEL
Ki |
FRA
3 |
GBR
3 |
NED
7 |
GER
Ki |
ITA
Ki |
USA |
MEX |
|
|
|
5. |
17 |
1966 |
Ferrari
Cooper |
MON
Ki |
BEL
1 |
FRA
Ki |
GBR
Ki |
NED
Ki |
GER
2 |
ITA
Ki |
USA
3 |
MEX
1 |
|
|
|
|
2. |
28 |
1967 |
Honda |
RSA
3 |
MON
Ki |
NED
Ki |
BEL
Ki |
FRA |
GBR
6 |
GER
4 |
CAN |
ITA
1 |
USA
Ki |
MEX
4 |
|
|
5. |
20 |
1968 |
Honda |
RSA
8 |
ESP
Ki |
MON
Ki |
BEL
Ki |
NED
Ki |
FRA
2 |
GBR
5 |
GER
Ki |
ITA
Ki |
CAN
Ki |
USA
3 |
MEX
Ki |
|
7. |
12 |
1969 |
BRM |
RSA
Ki |
ESP
5 |
MON
Ki |
NED
9 |
FRA |
GBR
Ki |
GER
Ni |
ITA
NC |
CAN
Ki |
USA
3 |
MEX
Ki |
|
|
11. |
6 |
1970 |
Surtees |
RSA
Ki |
ESP
Ki |
MON
Ki |
BEL |
NED
6 |
FRA |
GBR
Ki |
GER
9 |
AUT
Ki |
ITA
Ki |
CAN
5 |
USA
Ki |
MEX
8 |
18. |
3 |
1971 |
Brooke Bond / Surtees |
RSA
Ki |
ESP
11 |
MON
7 |
NED
5 |
FRA
8 |
GBR
6 |
GER
7 |
AUT
Ki |
ITA
Ki |
CAN
11 |
USA
17 |
|
|
19. |
3 |
1972 |
Surtees |
ARG |
RSA |
ESP |
MON |
BEL |
FRA |
GBR |
GER |
AUT |
ITA
Ki |
CAN |
USA
Ni |
|
– |
0 |
Teljes MotoGP eredménysorozata:
Pozíció |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Pont |
8 |
6 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Év |
Kategória |
Csapat |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Helyezés |
Pont |
Győzelmek |
1952 |
500cc |
Norton |
SUI
- |
IOM
- |
NED
- |
BEL
- |
GER
- |
ULS
6 |
NAT
- |
ESP
- |
|
18. |
1 |
0 |
1954 |
350cc |
Norton |
FRA
- |
IOM
11 |
ULS
- |
BEL
- |
NED
- |
GER
- |
SUI
- |
NAT
- |
ESP
- |
– |
0 |
0 |
500cc |
Norton |
FRA
- |
IOM
15 |
ULS
- |
BEL
- |
NED
- |
GER
- |
SUI
- |
NAT
- |
ESP
- |
– |
0 |
0 |
1955 |
250cc |
NSU |
FRA
- |
IOM
- |
GER
- |
BEL
- |
NED
- |
ULS
1 |
NAT
- |
|
|
7. |
8 |
1 |
350cc |
Norton |
|
IOM
4 |
GER
3 |
BEL
- |
NED
- |
ULS
3 |
NAT
- |
|
|
6. |
11 |
0 |
500cc |
Norton |
ESP
- |
FRA
- |
IOM
29 |
GER
- |
BEL
- |
NED
- |
ULS
- |
NAT
- |
|
– |
0 |
0 |
1956 |
350cc |
MV Agusta |
IOM
- |
NED
2 |
BEL
1 |
GER
- |
ULS
- |
NAT
- |
|
|
|
4. |
14 |
1 |
500cc |
MV Agusta |
IOM
1 |
NED
1 |
BEL
1 |
GER
- |
ULS
- |
NAT
- |
|
|
|
1. |
24 |
3 |
1957 |
350cc |
MV Agusta |
GER
- |
IOM
4 |
NED
- |
BEL
- |
ULS
- |
NAT
- |
|
|
|
10. |
3 |
0 |
500cc |
MV Agusta |
GER
- |
IOM
2 |
NED
1 |
BEL
- |
ULS
- |
NAT
4 |
|
|
|
3. |
17 |
1 |
1958 |
350cc |
MV Agusta |
IOM
1 |
NED
1 |
BEL
1 |
GER
1 |
SWE
- |
ULS
1 |
NAT
1 |
|
|
1. |
48 |
6 |
500cc |
MV Agusta |
IOM
1 |
NED
1 |
BEL
1 |
GER
1 |
SWE
- |
ULS
1 |
NAT
1 |
|
|
1. |
48 |
6 |
1959 |
350cc |
MV Agusta |
FRA
1 |
IOM
1 |
GER
1 |
|
|
SWE
1 |
ULS
1 |
NAT
1 |
|
1. |
48 |
6 |
500cc |
MV Agusta |
FRA
1 |
IOM
1 |
GER
1 |
NED
1 |
BEL
1 |
|
ULS
1 |
NAT
1 |
|
1. |
56 |
7 |
1960 |
350cc |
MV Agusta |
FRA
3 |
IOM
2 |
NED
1 |
|
|
ULS
1 |
NAT
- |
|
|
1. |
26 |
2 |
500cc |
MV Agusta |
FRA
1 |
IOM
1 |
NED
- |
BEL
1 |
GER
1 |
ULS
2 |
NAT
1 |
|
|
1. |
46 |
5 |
|