Schumacher keserédes első vb-címe
Az 1994-es idényt beárnyékolta Ayrton Senna tragikus halála, miközben a Forma-1 történetének eddigi talán legmozgalmasabb szezonja zajlott. Bármennyire is szerették volna, Schumachert egyszerűen nem tudták megfosztani első bajnoki címétől.

1 oldal:
1994 úgy kezdődött, hogy a teszteken remekül futott a Benetton B194-es. A Ford új, Zetecre keresztelt motorja meglepően jól teljesített. A nagyszerű Williams-Renaulthoz igazolt Senna nem lehetett olyan nyugodt, amilyennek a papírforma szerint gondoltuk. Az első futamon Brazíliában a tankolás lehetőségével élve mindenki igencsak felgyorsult. A szokásához híven erősen kezdő Senna elhúzott az első néhány körben, de aztán Schumacher a bekékült Benettonban keményen ráhajtott, és folyamatosan hozta vissza a másodperceket. Már a 8. körben lekörözték az utolsót! Kimentek a boxba tankolni, Senna ment be elsőnek, de Schumacher jött ki előbb! Ezen a ponton Senna rohanhatott az eredmény után, igyekezetét a kapkodásig fokozta, aminek következtében hibázott, későn vette ki a kanyar ívéből a Williamst, a korai gázadás eltolta a hátulját, lefarolt az útról, és kiesett. Nem tudta volna elfogadni a második helyet odahaza. A nézők rögtön elindultak hazafelé, nem akarták látni Schumacher örömünnepét...
A második futamot is feladta a brazil klasszis, Schumacher megint nyert, majd következett a horrorisztikus Imola. Schumachernek "csak" végig kellett mennie, megint első lett. Csak végig kellett mennie? Ilyen egyszerű lenne? Ő látta legjobban, legközelebbről Senna falhoz csapódását, a szeme előtt halt meg versenyzőtársa. Ne mondja senki, hogy ez lelkesíti az embert. A FIA gyanúsnak tartotta a Benettont, mert az a rajtnál nem hagyott hátra keréknyomot - egy hétszázötven lóerős autóval, immáron hajtásvezérlők nélkül pedig képtelenség ily simán elindulni - ezért vizsgálatokat rendelt el. Ugyanekkor bebizonyosodott, hogy a Ferrari továbbra is használja az elvileg tilos kipörgésgátlót, a tartalék pilóta Larini szólta el magát a sajtó előtt. A McLaren-Peugeot sem akarta csak úgy levetni a drága pénzen kifejlesztett elektronikáját, Hakkinen és Brundle autójában a magasabb sebességi fokozatokat egy automatikus rendszer kapcsolta. Hisztérikussá vált a feljelentési hajlam: már egymás kukájában is turkáltak a csapatok. A Ligier pl. talált a Sauber szemetesében olyan skiccet, amely a svájci gárda elektronikus kipörgésgátlójáról árulkodott.
Ezután következett Monaco, ahol Michael elérte első pole-pozícióját. A versenyzők - tisztelettel adózva Sennának - üresen hagyták az első rajtkockát. Schumacher újfent győzött, már negyedszer egymás után, bombaformában volt. (Sajnos ezen a hétvégén sem kerülte el a Grand Prix pilótákat a félelem: Karl Wendlinger a csütörtöki szabadedzésen az alagút után képtelen volt lefékezni, és a saroknál egy víztartályba ütötte a fejét. Kómába esett. Csapata némaságba burkolózott, és visszalépett a versenytől.)
 |
Barcelonában az olasz Montermini helyettesítette a halálos balesetet szenvedett Ratzenbergert, de az edzésen óriásit bukott, jöhetett újra a mentőhelikopter. Itt indulhatott el megint Eddie Irvine (lejárt a büntetése), a kocsikra plusz szárnyakat szereltek fel a megrettent konstruktőrök, valahogy pótolni akarván az FIA által versenyenként csökkentett leszorító erőt. Ezen a futamon a 11. körtől fogva Schuminak csak az 5. sebességi fokozat működött kocsijában, amellyel a második helyen ért a célba. Az jelentett óriási problémát, hogy amikor beállt tankolni, hogyan fog elindulni 5. fokozatba maradt váltóval. Megoldotta, elindult, méghozzá kétszer is. Az gyakran előfordul a sportágban, hogy a versenyző időlegesen vagy akár végleg elveszít egy-egy sebességi fokozatot, de aznap Schumacher az összeset elveszítette, csak egyetlen maradt, abban ragadt be a váltó. A versenyt úgy futotta le, hogy csak a fékkel és a gázzal variálhatott, pedig pont itt volt egy mesterséges lassító, amely a 12 méter széles pályát 4 méterre szűkítette. Schuminak pedig ötödik fokozatban kellett rajta átmennie minden egyes körben. Nem volt akármilyen mutatvány!
A brit futamon óriási botrányt kavart, hogy amikor elhúzott Hilltől, kitették neki a fekete zászlót, ami a versenyből való kizárást jelenti. Ezt (állításuk szerint) azért szabták ki Schumacherre, mert a felvezető körben gumimelegítés közben kigyorsítva megelőzte Hillt, ami abszolút jogos észrevétel volt. De mások is elkövették ezt a szabálytalanságot, Hakkinen, Berger és Blundell is előzött ideiglenesen a felvezető körben, mégis csak Schumachert büntették meg, mert nem engedhették meg, hogy megint ő nyerjen! Hét futam után 66 ponttal rendelkezett, és az angol GP volt a sorozat 8. állomása. A szabályok szerint a vétkest legkésőbb 15 perccel a kihágása után értesíteni kellett volna, ekkor azonban már a 30. percen is túl voltak. (A 15. percben még nem vezetett annyira Schumacher!). Briatore a helyszínen - még melegében - panaszt tett erre hivatkozva, ezért a bírák Schumacher kizárását egy enyhébb büntetésre mérsékelték. Így lett második, végigfutott, de nem sejthette, hogy elveszik tőle azt a 6 vb-pontot is. A dobogón még ott állt Hill, Schumi, Alesi - Lady Diana konzervatív szabású sötét kosztümében átadta a megfelelő díjakat, s egy óra múltán törölték Schumachert az eredményekből. A világbajnokság hivatalos pontversenye tehát így állt: Schumacher 66 pont - Hill 39 pont - Berger 27 pont - Alesi 19 pont - Barrichello 10 pont (stb.)
Ezután Hockenheimben, hazai pályán kiesett, miután a makacs Bergert üldözte, de az előzéshez ütközést kellett volna kockáztatnia - ezért inkább előrehozta a kerékcserét, hogy a pályán majd elkerülje Bergert. Csakhogy autója leállt, lekormányozta a fűbe, game over. Itt történt a csapattárs, Verstappen horrorisztikus tankolása, ami után a Benettont azonnal bevádolták: mindezt megérdemelték, mert csalnak a tankolásnál. A szövetség úgy találta, hogy kiszereltek egy szűrőt a tankoló-csatlakozóból, biztosan azért, hogy ezáltal gyorsabban áramolhasson át rajta az üzemanyag - ezt sebtiben összefüggésbe is hozták Verstappen kocsijának meggyulladásával. Példás kirakatpert kerekítettek belőle. (A tankoló tömlő kettős falú, a belső csőben folyik az üzemanyag, a két tömlő közötti résben pedig visszaszivattyúzzák a tankból kiszoruló levegőt. Aznap reggel azt a szűrőt vetette ki a Benetton technikai igazgatója, amely a visszaáramló levegőt szűrte, mert alkatrésznek kellett használniuk a másik berendezéshez). Az egységesített és mindenkinek kötelezően előírt tankoló készülék egyébként teljesen alkalmatlan volt a Forma-1-re, hiszen eredetileg helikopterek számára építették. Hovatovább mind a szállításához, mind a kezeléséhez plusz emberek szükségeltettek, ami tovább srófolta a kiadásokat.
2. oldal:

A Magyar Nagydíj előtt teljes volt a bizonytalanság, hogy indulhat nálunk, avagy sem. A vizsgálat ekkor még javában tartott. Én egy telefonfülkéből jelenthettem csütörtökön este a Rádió Egernek, hogy a műszaki gépátvételen szabályosnak bizonyult a Benetton-Ford B194-es, indulhat Schumi a magyar futamon. Reméltük, hogy ennek hatására még több magyar néző látogat ki a pályánkra (németekből már akkor kínosan sok volt). Kedvencük a jól bevált többszöri tankolással teljesítette a futamot, teljesen leiskolázta Hillt. A taktika alapja az a terelő-szivattyú rendszer volt, ami a kocsi két tartálya között oda-vissza pumpálta az üzemanyagot. Jól tudjuk, hogy a hatalmas utasszállító légibuszok, vagy a Concorde is élt ezzel a módszerrel, a tüzelőanyagot a kedvezőbb helyre áramoltatták át, ezzel biztosítva az ideálisabb egyensúlyi helyzetet. Ne feledjük: ezt a "húzást" a Forma-1 műszaki szabályzatának egyik pontja sem tiltotta.
Belgiumban mindkét edzésnapon esett az eső, lehetetlen volt normálisan beállítani az alvázmagasságot, amelynél az a bizonyos falap nem kopik el. Schumacher vezetőhelyen négyet perdült, remekül megfogta az autót, és mintha mi sem történt volna továbbhajtott, megnyerte a futamot. A falap kopottságára való hivatkozással kizárták, így Hill kapta a 10 pontot. Sőt, miután még így is maradt a németnek 21 pont előnye (a Benettont szüntelenül csalással vádolták) két futamról (?) eltiltották. A büntetés már Imola óta a levegőben lógott. A san marinói tragédiák miatt Briatore a többi csapat aláírásával mellékelt nyílt levélben bírálta Mosley-t, az 1994-re a mezőnyre erőltetett átgondolatlan, és túl drasztikus szabálymódosítások miatt. Emlékezzünk, ekkor tiltották be az elektronikus felszereléseket, mint pl. a kipörgésgátló és a blokkolásgátló - csakhogy ezek legalább oly mértékben szolgálták a menetbiztonságot, mint a gyorsaságot! A szoftverekkel vezérelt irányítási rendszerek sosem a versenyző kényelmét biztosították, hanem elsősorban a kerék-út kapcsolat javítását, a hatékonyabb menetdinamikát, az autó jobb uralhatóságát. Mosley alig várta, hogy visszavágjon Briatorének ezért a kínos nyílt leveléért. Schumacher fölénye most tálcán kínálta ehhez a lehetőséget.
 |
Az Autó Magazinban így írt erről Fekete András: "Schumacher a hét vesztese, de a csapata büntetlen, pedig az sértette meg a szabályokat". Ha csalt volna a Benetton, akkor a csapattárs Lehto ill. Verstappen autójának is szárnyalnia kellett volna. Ehelyett Schumacher nem ritkán 10 hellyel megelőzte csapattársát az edzésen, és simán rávert egy kört a versenyen. Akkor felcsendült az új vád, csak a német pilóta kocsija van buherálva. Egyszerűen nem tudták, vagy inkább nem akarták elhinni, hogy ennyire erős versenyző. Eltiltásával megfosztották attól a lehetőségtől, hogy történelmet írjon. Már Monzában könnyűszerrel világbajnok lehetett volna, és ezzel ő vált volna a sportág legfiatalabb királyává, megdöntve Emerson Fittipaldi rekordját.
Schumi a brit szabályalkotók nyomására kispadra ítéltetett, tévén nézte a futamokat, tehetetlenül. Mindkét versenyt megnyerte Hill - de egyikre sem lehetett büszke. Monzában Alesi gyorsabb volt, utolérhetetlen, de kiesett az élről, Estorilban pedig a tartalékos Williams pilóta, egy bizonyos David Coulthard nyert volna, de átadta a győzelmet Hillnek, mivel annak jobban kellett a pont. Coulthard élete első győzelméről mondott le, hogy Hillnek kedvezzen! Így szerzett 20 pontot Hill, és az eredeti 45-ről 21 pontosra diétáztatott Schumi előnyből immáron csak 1 maradt.
Amikor újra rajthoz állhatott, kipihenten, szomjasan a sikerre, megszégyenítő vereséget mért Hillre (Jerezben), még egy plusz kerékcserét is bevállalt a kerpeni rakétaember, így Damon megúszta 24 másodperc hátránnyal. Teljesen egyértelmű volt, hogy Hill egyszerűen nem rúghat labdába mellette. Maradt még két futam, és az állás: Schumacher 86 pont, Hill 81 pont. A jerezi Európa Nagydíj krónikájához tartozik, hogy Frentzen (Sauber) enyhe ételmérgezést kapott, erős hasmenéssel járót. Csapata egy pottyantózacskót szerelt a vezetőfülkébe, nem tréfálok.
Japánban az eső és a sok baleset miatt behívták a biztonsági autót, majd amikor Brundle kicsúszva elütött egy rossz helyen álló pályabírót - a szerencsétlenért bejött egy mentőautó -, le is állították a versenyt, piros zászlóval. A sorrend ez volt a félbeszakításkor: 1. Schumacher - 2. Hill - 3. Mansell. Eredetileg öt pont előnye volt Hill előtt, de ha ott végleg megállítják a futamot, csak fele pontot osztanak ki, és az előny 5-ről csupán 7 pontra nő. Ezzel ő nem volt elégedett, ez látszott rajta. A piros zászló felmutatása után a résztvevők tanácskozni kezdtek. Schumi és Mansell a rajtrácson beszélgetett, a német láthatóan mielőbb folytatni akarta a versenyt. A pilóták közül néhányan felmentek a lépcsőn a versenyigazgatóhoz.
A futamot folytatták, két részletben futották, az első részletet hozzáadták a másodikhoz. Közben a Benetton sátrában Brawn kiszámolta, hogy Schumacher 3 boxkiállással megnyerheti a versenyt, úgy, hogy a cél előtt 2 körrel átveheti az első helyet. Csakhogy a biztonsági autó felborította ezt a taktikát, amikor három csoszogós körre kényszerítette a mezőnyt, és ez a 2 kör hiányzott a hajrázó Michaelnek a futamgyőzelemhez. Hill így megmenekült, és nyerhetett.
3.oldal:

Az Ausztrál Nagydíj egyik szenzációja nem az volt, hogy Mansell kijelentette, mindenben segíti Hillt, hanem az, ahogy vívott az első rajtkockáért. Schumacher tudta, hogy ez lesz a legfontosabb verseny, ráadásul ő nem számíthatott új csapattársa (Herbert) segítségére, aki hátrébbról indult. Egyedül volt, ahogy egész évben. A Benetton "egy autós" csapat volt. Ezúttal a kelleténél többet kockáztatott, hogy megszerezze a pole-pozíciót. Az edzésen az egyik kanyarba olyan meredeken ment bele, hogy a szegély megdobta autóját, az rövid pattogás után a falhoz vágódott és összetört. Ez lényeges momentum volt, meglepő tőle, döntő hiba, méghozzá a döntő pillanatban. Túl fiatal még a bajnoki címhez, no csak, talán nem is bírja el a rá nehezedő nyomást? Schumacher hiába dominált egész évben, már régen megnyerte volna a világbajnokságot, de nem engedték neki, és még mindig - utoljára is - bizonyítania kellett.
Adelaide csatája örökre vitatott marad (erre mérget veszek), mert csak 1 pont előnye volt annak a versenyzőnek, aki az idényben tönkreverte a másikat. Hill először az évadban tartotta a lépést Schumacherrel, majd amikor a német pilóta kicsúszott és érintette kerekével a betonfalat, megpróbálta megelőzni a pálya legrövidebb egyenesében. Mindig, még ma is hallani olyan makacsul elvakult hangokat, hogy Schumacher aljas módon kiütötte társát a versenyből. Nézzük meg az incidenst több oldalról is: Hill elégszer halhatta már az 1994-es szezonban, hogy gyáva, alamuszi, nem hajt erővel (emlékezzünk, hogy Senna Brazíliában simán lekörözte), és most is a fejéhez vágták volna, hogy nyuszi volt, amikor ott volt a nagy lehetőség!
Amikor Schumacher visszatért a pályára, (autójának semmi baja nem lett) a legrövidebb egyenes következett. Hill megérkezett mögé, de ekkora a Benetton is felvette a pályaszakasznál megszokott sebességet. Hill kívül próbált előzni, de közben Schumacher kihúzódott, hogy jobban levághassa a kanyart. Közben elértek a kis egyenes közepére, amikor is Hill hirtelen irányt váltott, keresztben átvágva most a belső oldalt célozta meg, és a kanyar előtt nem fékezett. Schumacher az ideális íven haladva befordult, és a Benetton oldalszekrénye hozzáért Hill bal első kerekéhez. Ennek még semmi következménye nem lett volna. Így még be is fordulhattak volna, egymás mellett, mint a gokartok. Viszont Hill erőteljesen fékezett, így a Benetton jobb hátsó kereke már átugratott Hill bal első kerekén, ennek következtében tört el a Williams első felfüggesztése. Nem igaz tehát az, hogy Schumacher ráhúzott Hillre, és azért esett ki a brit. A ráhúzástól még nem sérült volna meg a Williams-Renault.
A legtöbb ember rosszul emlékszik: azt ajánlom nekik, nézzék meg videón, nemcsak kívülről, hanem a Hill és Schumacher autójából készült felvételeket is, és el fognak gondolkodni! Lesz, aki újraértékeli a dolgokat! Az ütközés jól mutatja, milyen erők szabadultak fel: Schumacher autója két kerékre állt, majd a szemközti gumifalba zuhant. Michael az ideális íven autózott, ő volt elöl, joga volt a fordulás ívét megválasztani. Senki nem hibáztatja Hillt, hogy ki akarta lökni Schumachert, teljesen gyanú felett állt, pedig ez volt az egyetlen módja, hogy legyőzze. Minden ütközéshez 2 ember kell, nem fair az egyik szándékát eleve kizárni! Hill látta, hogy a Benetton a falhoz ért, talán semmi baja se lett, itt a soha vissza nem térő alkalom, de rossz helyet választott az előzésre. A sebeit nyalogató angol sajtó jóvoltából röpködtek olyan hírek, hogy az FIA elveszi Michael vb-címét. A Daily Mirror ezüsttálcát adományozott Hillnek, ezzel a felirattal: "1994 Igazi Világbajnokának". Megfeledkeztek arról, hogy Damon Hill egész évben másodlagos szereplő volt. Angliában mögé utasították, Belgiumban kizárták előle Schumachert, ezt a győzelmet ajándékba kapta. Csak akkor volt erős, amikor a német nem vett részt a futamon, de eközben is csak szerencsével vagy csapattársi segédlettel bírt, tudott nyerni. Én még nem láttam ilyen gyámoltalan "igazi világbajnokot". Összességében a szabályalkotók Schumachertől levontak 16 pontot, és ráadásul két futamról eltiltották, Hill pedig kapott + 8 pontot, és még két futamot.
Németország ünnepelt, de azért néhány lap józan önmérsékletre intett. A Süddeutche Zeitung például eltúlzottnak tartotta, hogy Schumit a legnagyobb német sportolók közé sorolják. A müncheni újság sportrovatának vezetője úgy gondolja, hogy Max Schmeling, Franz Beckenbauer vagy akár Boris Becker azért vált példaképpé Németországban, mert emberileg is rengeteg pluszt nyújtottak. Ettől Schumacher még messze van. A General Anzeiger úgy látta, hogy túl sok botrány volt 1994-ben, és ez árnyékolta be a világelső személyiségét. A Berliner Tageszeitung elismerte Schumacher heroikus küzdelmét, de kérdőre vonta a német ipart, hogy pilótájuk miért nem egy Mercedest vezetett, azok után, hogy ezer szállal kötődött a márkához.
A döntő futamot a Schumacher család Kerpenben nézte televízión (Kölntől 20 kilométerre), ám még csak pezsgőt sem bontottak, amikor hajnali 5 óra 28 perckor bizonyossá vált: Michael az első német Forma-1-es világbajnok. "Mama nem szereti a pezsgőt, papa pedig éppen akkor indult, hogy nagyhajós vitorlás vizsgát tegyen" - mondta a 19 éves Ralf Schumacher.
Az 1994-es vb végeredménye:
1. Schumacher Benetton 92 pont 2. Hill Williams 91 pont 3. Berger Ferrari 41 pont 4. Hakkinen McLa 26 pont 5. Alesi Ferrari 24 pont 6. Barrichello Jordan 19 pont
|