Az FIA nyilvánosságra hozta a kémügy bizonyítékait
Az FIA a csütörtöki tárgyalás után ismertette az eredményt, ám azzal nem tálalt ki, hogy mi alapján zárta ki a McLaren-Mercedest az idei sorozatból, illetve büntette meg 100 millió amerikai dollárra a csapatot. A nemzetközi szövetség pénteken pótolta a "mulasztást".

A Nemzetközi Automobil-szövetség egy nappal a szeptember 13-i tárgyalás után ismertette bizonyítékait, melyek alapján kiszabta a McLarenre a már jól ismert büntetést.
Az FIA indoklása szerint az ügyben érintett két csapat, a Ferrari és a McLaren két szakembere, Nigel Stepney és Mike Coughlan folyamatos kapcsolata volt az egyik perdöntő esemény. Mindezt 35 telefonhívás és 288 sms is bizonyítja, melyeket a két mérnök március 11. és július 3. közt bonyolított le.
Mint arról korábban mi is beszámoltunk, a tárgyalás előtt állítólagos e-mailek is napvilágra kerültek, melyeket többek közt a McLaren versenyzője, Fernando Alonso és tesztpilótája, Pedro de la Rosa küldtek egymásnak.
Az FIA ezen e-mailek egy részét is nyilvánosságra hozta:
"Hello Mike. Ismered a "Vörös Autók" súlyelosztását? Fontos lenne tudni, hogy kipróbálhassuk a szimulátorban. Előre is köszi. Pedro. Utóirat: Holnap a szimulátorban leszek."
Coughlan erre az e-mailre sms-ben írta meg a kért részleteket, bár végül is azokat a beállításokat nem próbáltak ki.
Március 25-én de la Rosa egy e-mailt küldött Alonsónak, amelyben közölte vele a Ferrari súlyelosztását és azt, hogy ennek köszönhetően jobbak két tizeddel a vörösök az Ausztrál Nagydíjon. Alonso a következőt válaszolta: "Meglepett a súlyelosztás. Nem tudom, hogy 100 százalékban megbízható-e, de az adat legalább jól jöhet."
De la Rosa a következőt válaszolta vissza honfitársának: "Minden információ nagyon megbízható, mert a Ferraritól van. Nigel Stepney küldte, aki korábban főszerelő volt, most nem tudom, hogy milyen pozícióban van. Stepney ugyanaz a személy, aki elmondta nekünk, hogy Ausztráliában Kimi a 18. körben áll ki szervizelni. A pasas nagyon jóban van Mike Coughlan-nal, a mi főtervezőnkkel és neki árulta el."
A részletes e-mailes bizonyítékban de la Rosa a Ferrari hajlékony szárnyát, aerodinamikai egyensúlyát, guminyomását, az autók fékrendszerét és a csapat boksztaktikáját vitatta meg.
A pénteken napvilágra hozott 14 oldalas dokumentum tartalmazza a Motorsport Világtanács indoklását is:
- Coughlan birtokában sokkal több információ volt annál, mint amit korábban állított és hónapokon keresztül rendszeresen kapott információkat;
- Az információk szétküldésre kerültek (például Pedro de la Rosának és Fernando Alonsónak) a McLaren csapaton belül;
- A McLaren csapatnak szétküldött információk között nem csak igen érzékeny technikai adatok szerepeltek, hanem titkos, a Ferrari stratégiájára vonatkozó információk is;
- A McLaren tesztpilótája, Pedro de la Rosa olyan forrásból kért és kapott titkos információkat, amelyről tudta, hogy nem megengedett és kifejezetten azt állította, hogy azért kéri az adatokat, hogy a szimulátorban kipróbálhassa;
- A szóban forgó titkos információ Fernando Alonsóval is megosztásra került;
Néhány McLaren alkalmazottnak egyértelmű szándéka volt az, hogy tesztelés céljából felhasználja a Ferraritól származó bizalmas információkat. Ha ez valójában még sem történt meg, annak kizárólag technikai oka volt.
- Coughlan, McLarennél betöltött szerepe révén, a titkos, Ferrarira vonatkozó ismereteivel befolyásolhatta csapata teljesítményét; |